China Irons eventyr

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Camino forlag 2021 Heftet

Den argentinske pampasen, 1870-årene:
I det som må være tidenes bearbeiding av den argentinske gauchoklassikeren Martín Fierro, kommer China Irons eventyr: en radikal og glitrende roman om en ung kvinnes frigjøring, innhyllet i den veldige pampasen med hunder, tistler, støv og himmel på alle kanter. Da skotske Liz drar for å finne igjen ektemannen som har blitt vervet til krigen, blir China Iron, ungjenta gauchoen Martín Fierro har vunnet i kortspill, med henne. Fri som hun nå er fra gauchoens reimer, begir China seg ut på eventyret, gjennom naturen, smakene, verdensanskuelsene og gledene hjemlandet og den nye følgesvennen har å tilby. Med China Irons eventyr har Gabriela Cabezón Cámara utført en litterær kraftprestasjon der hun forestiller seg universet til den store argentinske nasjonalfortellingen med utgangspunkt i kjønn, identitet, machokultur, industrialisering, klasse og forbruk. Et livsbejaende skeivt eventyr som var blant finalistene til ManBooker International 2020. I sitt etterord setter lingvist Guro Nore Fløgstad historien i sammenheng med innvandrerhistorie og innvandrerspråk, slik det har bidratt til å forme Argentinas identitet.

Forlag Camino forlag

Utgivelsesår 2021