Kronprinsessen

av (forfatter) og Ellen Karine Berg (oversetter).

Piratforl. 2006 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Charlotte Damgaard er midt i 30-åra, velutdanna, har bondebakgrunn, er gift med Thomas, er tvillingmor og ved et veiskille i livet. Hun har sagt opp jobben som leder av Naturens venner for å være med mannen på arbeidsoppdrag i Uganda noen år. En torsdag i september får hun imidlertid en telefon fra statsministeren som ønsker henne som ny miljøvernminister. Dette tilbudet kan ikke Charlotte takke nei til, og snart befinner hun seg i maktens midte. Hun utsettes for politiske intriger, grove taklinger og voldsomme mediestormer. Charlotte viser seg å være et politisk naturtalent, men det er alt annet enn enkelt å entre den politiske arenaen som ung, utålmodig og uprøvd kvinne.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Danmark

Bra skrevet bok som og handler om politikk og kvinneskjebne.

Charlotte, ny statsminister i Danmark ? Spennende, politisk nøkkelroman

For det første har fedrene deres lært dem noe om hvordan mannssamfunnet fungerer, de har lært dem å slåss, de har lært dem å ha og ta sin rett. Og så har de gitt dem en uuttømmelig konto med selvtillit, som de kan hente krefter fra på en dårlig dag. Slike kvinner kan aldri veltes for alvor,for de vet jo at de er gode nok.

• Hvorfor liker de meg ikke?
  • Det gjør vi da.
  • Ja, men de andre! insisterte hun.
  • Fordi de er redde. De er redd for at du skal ta snurrebassen deres!
  • Henrik!
  • Og makten deres. Det er det samme.
  • Og kvinnene?
  • Å, Charlotte, jeg er redd for å si det, men også kvinner vil helst bli styrt av menn. Da føler de seg tryggere.
  • Så det er ingen som bryr seg om mektige kvinner? Verken menn eller kvinner?
  • Nei, det er for provoserende.

At han hadde fått Christiansborg-spader og led av akutt paranoia, misunnelsesinfeksjon eller forfengelighetsforstoppelse.

Tja, sukker hun så, som moren hennes kunne ha gjort det, og går bort og setter seg på huk foran sengen, så hun er i øyenhøyde med Cat. Lar en finger gli kjærtegnende over fødselsmerket. - Du skal leve, lille pike.

Mer eller mindre kronologisk oversikt over alle bøkene jeg leste i 2010 - mest for min egen del, men kanskje interessant for andre og? Barnebøker ikke inkludert, selv om jeg leser mange for sønnene mine. 2010 var året jeg oppdaget "Fables"(fantastiske tegneserier for voksne!), og det vises godt i lista. Årets opptur: "The help" og "The Guernsey literary and potato peel pie society". Begge ble plukket opp på flyplassen uten at jeg visste noe om bøkene på forhånd, og begge passet perfekt på reise. De er lettleste feel good-bøker, men med en alvorlig undertone. Årets nedtur: "Snøstorm og mandelduft" av Camilla Läckberg

Leste jammen mange bøker i fjor. Gøy å få en oversikt over hva jeg leste.

• "Kongemordet" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Dronningofferet" av Hanne-Vibeke Holst