Glassdjevelen

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

En kald kveld i slutten av mars blir tre mennesker myrdet utenfor Göteborg. Neste dag finner politiet liket av 31 år gamle Jacob Schyttelius i en hytte. Noen timer senere finner de foreldrene hans, Elsa og Sten, skutt på nært hold mens de sov. På soveværelset henger et krusifiks som er vendt opp ned. Politietterforsker Irene Huss oppdager snart at både Sten og sønnen Jacob forsøkte å finne spor etter satanister som hadde satt fyr på en kirke i området. Men Irene Huss blir etter hvert overbevist at det eneste gjenlevende familiemedlemmet sitter med løsningen på gåten. Dette er den fjerde romanen med politietterforsker Irene Huss.

Ny roman med politietterforsker Irene Huss i Göteborg. En natt i mars myrdes tre mennesker utenfor Göteborg. Jacob Schyttelius blir funnet skutt i sitt hjem. Det samme gjelder hans foreldre, Elsa og Sten Schyttelius. Begge steder har noen med ofrenes blod tegnet på dataskjermen et pentagram som vender opp ned, symbolet for djevelens ansikt. Politietterforsker Irene Huss og hennes kolleger oppdager snart at både Sten Schyttelius, som var prest, og hans sønn Jacob forsøkte å finne spor etter satanister som herjet i området. Men satanistsporene blir stadig mer utydelige, og Irene Huss blir mer og mer overbevist om at det eneste gjenlevende medlemmet av familien, Rebecka, sitter med løsningen på gåten.Glassdjevelen er Helene Turstens fjerde roman med politietterforsker Irene Huss.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205308893

EAN 9788205308893

Serie Irene Huss (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Det eneste han oppfattet i den sparsome belysningen som falt inn i gangen, var den svarte hånden som holdt stødig i geværet.Resten av skikkelsen var skjult i mørket. Hansker rakk han å tenke, og helt irrasjonelt var han i et kort sekund fornøyd med sin evne til å trekke slutninger. Han stirret som hypnotisert inn i det runde, svarte øyet. Et tusendels sekunds flamme. Så ble det mørkt.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

Favorittkategorien min er krim

• "Gullkalven" av Helene Tursten