Min mosters migrene, eller Hvordan jeg ble kvinne

av (forfatter) og Eva Skagen (oversetter).

Piratforl. 2007 Innbundet

Boken er en feministisk selvbiografi der forfatteren med utgangspunkt i egne erindringer, kvinnene i familien og samtaler med sin mormor forsøker å forstå hvordan hun som kvinne er blitt utviklet. Hun tegner med dette et bilde av den moderne kvinnens adferd og selvoppfattelse.

I Min mosters migrene - eller Hvordan jeg ble kvinne forteller Hanne-Vibeke Holst om 100 års kvinneliv, slik det er blitt formet (av menn) og levd i hennes egen familie. I lyst, i nød - og ofte under taus protest. Hennes beretning er en selvbiografisk odyssé, en sorgmunter blottleggelse av kvinners evige tendens til å vike unna. Med blikket rettet mot moderne kvinners adferd og selvoppfatning gjør hun opp status og spør: "Vreden, gudinne - hvor ble den av?" "Jeg ville skrive en fagbok om andre kvinner, men endte med å skrive en feministisk selvbiografi, om hvordan jeg selv ble kvinne" sier Hanne-Vibeke Holst.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Danmark

Omtalt person Hanne-Vibeke Holst

Kvinnesaksbok og delvis dokumentar. Fikk bekreftet at en "fødes ikke til kvinne men blir det" kjønnsrolle mønster slepes med fra generasjon til generasjoniflg forfatteren. En fornøyelig liten bok.

• "Moskva, 7. oktober" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Kjære pappa - vi er andre menn no" av Kjartan Brügger Bjånesøy
  • "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Kronprinsessen - roman" av Hanne Vibeke Holst
  • "Heretter er jeg ingen" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - den nye forskningen om nøkkelen til lykke hos begge" av John M. Gottman
  • "Ti ting jeg har lært om kjærligheten" av Sarah Butler
  • "De beste tingene i livet er ikke ting - fra rotete til ryddig med færre ting" av Liv Loftesnes
  • "Jeg vil ikke dø alene" av Gil Courtemanche
  • "Dronningofferet" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Supermamma, monstermamma - historier om familiekaos og småbarnsliv" av Vera Micaelsen
  • "Leselykke - en liten bok om bøkenes verden" av Torhild Viken