Som pesten

av (forfatter), Preben Jordal (oversetter) og Lene Stokseth (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

En epidemi truer med å utrydde millioner. Snart er det for sent. Den danske legen Karoline Branner har knapt rukket å ankomme Genève og den nye jobben som koordinator i WHOs avdeling for pandemibekjempelse, før en ny og dødelig influensa bryter ut. Først i Danmark, og så sprer den seg gradvis kloden rundt. Den idealistiske Karoline settes på sitt livs prøve. Den grusomme influensaen er ikke den eneste kraften hun slåss mot, for bak lukkede dører utspiller det seg en voldsom økonomisk og politisk kamp som etter hvert får dødelige konsekvenser. I tillegg har hun problemer på hjemmefronten, og hun må kjempe for å holde sammen et umulig kjærlighetsforhold. Som pesten er en stor fortelling om et av de verst tenkelige scenarioer: Hvordan reagerer vi dersom et dødelig virus truer med å utrydde millioner? Treffer vi de rette valgene? Og hva betyr det for hver og én av oss?

ISBN13 9788205511941

EAN 9788205511941

Omtalt sted Sveits

Det som gjorde boka interessant for meg, var ikke nødvendigvis parallellen til smittesituasjonen vi står i for tida, men beskrivelsen av hvor vanskelig det er å få verdenssamfunnet til å samhandle om definisjoner og tiltak. Hovedpersonen her er akkurat begynt i en koordinatorstilling i WHO og befinner seg i Geneve, da et ukjent virus dukker opp i Danmark.

Handlingen kretser i hovedsak rundt prosessene med å identifisere viruset, hvor det kommer fra, hvorvidt WHO skal ruste seg for en pandemi og sette i gang arbeid med å utvikle vaksiner, forhandlinger med konkurrerende legemiddelfirmaer osv. Intriger, politikk og kulturkollisjoner, pluss private problemer som de forskjellige aktørene må håndtere - ikke alltid verken klokt eller troverdig.

Boka holdt spenningen til godt over halvvegs, men så begynte forfatteren å tvære ut spenningsmomentene til det ytterste, så det iallfall for min del bare ble langtekkelig. En svak firer på min terning.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Behov for å lese noe som er aktuelt om hvordan samfunn reagerer på en pandemi? Da er dette boken. Noe lang, men tankevekkende. Greit nok om pest men aktualiteten er ikke noe mindre. Selv vil jeg nå finne fram Pesten av Camus for videre innsikt.

Aktuell bok også i dag. Handler om utbrudd av pandemi og bl.a. styresmaktenes behandling. Boka er interessant, men jeg synes innledningen var lang med mange personer «å holde rede på».

Høyaktuell bok selvsagt, og interessant å lese om hvordan ting kan foregå i kulissene. Spennende bok med høyt tempo, og jeg opplevde ikke at en eneste side var overflødig. Slutten var muligens bokas svakeste punkt. Uansett en pageturner som anbefales!

Bøker lest i 2019

Bring it on :-)

• "Bare et barn" av Malin Persson Giolito
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Perlefarmen" av Liza Marklund
  • "Vi skal ikke våkne" av Heine Bakkeid
  • "Kommer alltid tilbake" av Christina Erikson
  • "Fabrikken" av Joanne Ramos
  • "Drit i det! - hvordan slutte å bruke tid du ikke har på folk du ikke liker og ting du dypest sett driter i" av Sarah Knight
  • "Melkemannen - roman" av Anna Burns
  • "Inn i labyrinten" av Sigge Eklund