Kometen kommer

av (forfatter), Tove Jansson (illustratør) og Gunnel Malmström (gjendikter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Sommeren i Mummidalen er varm, hyggelig og full av muligheter. Midt på natta kommer stormen, og langt ute i mørket lyser et rødt øye som blir større for hver dag. Det er kometen som kommer nærmere og nærmere, og alle små kryp pakker sakene sine og flykter.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203250132

EAN 9788203250132

"Også Kometjakten ble til i skyggen av krigen og er enda tettere bundet til sin tid. Om ikke helt en krigsroman er den likevel en bok om en stor katastrofe som på mange måter minner om krigen. Tove hadde begynt på historien under fortsettelseskrigen, men illustrerte og den først etter at freden hadde kommet». Dette er et sitat fra biografien om Tove Jansson - Arbeid og elsk, av Tuula KarjalainenMer kan du lese på bloggen min

Etter en stund kom de til en liten innsjø. Vannet hadde sunket til en grunn dam som luktet vondt, og langs strandbreddene hang sjøgresset med hodet, grønt og slimete. Det var ikke noe fristende badevann lenger. "Det har vel gått hull i bunnen," sa Sniff. "Og nå renner alt vannet ut." "Hemulens bekk hadde også sunket," sa Mummitrollet. Sniff undersøkte saftflasken. "Her har det også sunket!" skrek han.

Tove Jansson er mest kjent for sine bøker om Mummitrollet som er blitt tvserie, tegneserie og er blitt en del av populærkulturen . Det som er mindre kjent er at hun har skrevet mange gode bøker som passer for voksne.

Målet er å få lest ca 2 bøker pr måned, tilsammen 24 stk i 2014. kan inkludere comics hvis det kniper...

Bøker lest i 2013

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

• "Småtrollene og den store oversvømmelsen" av Tove Jansson
  • "Trollmannens hatt" av Tove Jansson