Lars er lol

av (forfatter) og Iben Akerlie (oppleser).

Lydbokforlaget 2016 CD

Hva er viktigst - å bli likt av de kule eller å like seg selv?

Amanda gleder seg til å begynne på skolen igjen etter ferien. For det første for å se Adam igjen. For det andre fordi hun skal bli fadder for en søt førsteklassing.

Når hun i stedet får ansvaret for den nye gutten Lars med Downs syndrom, blir alt veldig vanskelig. Amanda føler press fra alle kanter: Hvor god venn kan hun være med Lars, som er morsom og annerledes? Hvor hardt skal hun jobbe for å bli populær blant de kule i klassen? Og hvordan skal hun få Adam til å legge merke til henne?

Plutselig surres Amanda inn i noe hun egentlig ikke vil være med på: Hun sprer dumme bilder av Lars. Slik svikter hun både ham og seg selv, og skuffer alle rundt seg. Hvordan skal Amanda reise seg igjen, gjøre det godt igjen og gjenvinne respekten? Det blir en lang og ydmykende vei fylt av prøvelser og selvfornedrelse, fortalt med en stor dose humor.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2016

Format CD

Tildelt litteraturpris Arks barnebokpris 2016

Jeg elsker at dette er en bok som klarer å sjonglere mellom vanskelig "voksenting" og de vanlige ungdomsproblemene man støter på i sin oppvekst. Denne boken er skrevet for en annen aldersgruppe enn de bøkene jeg vanligvis leser, men skal si den traff meg! En tåre ble felt, latter jomet gjennom stua og jeg kunne så kjenne meg igjen fra da jeg var elev på barneskolen. Jeg synes dette er en av årets viktigste bøker, fordi den tar opp temaet mobbing, annerledeshet og det å tørre å være seg selv - og det til og med mens man er forelsket i en gutt i klassen! Mye følelser som skal jobbes med, misforståelser oppstår lett, også er det denne evige søken på aksept fra dem rundt seg.

Anbefaler lett denne til både voksne og barn! Både jeg og min datter på 9 elsket denne.

Kjempeviktig tematikk, men barneperspektivet er vanskelig å finne i denne debutboka. Med mindre hovedkarakteren Amanda egentlig er en voksen dame så fungerer ikke fortellerstemmen i sin store helhet.

Bok. Lettlest bok med mange temaer. Amanda og Sari er godt skildret. Boka tar opp mobbing uten å være moraliserende.

Lars har Downs-syndrom og Amanda i klassen hans skal være fadder for ham. Det er hun ikke spesielt glad for. Hun har nok med seg selv, og som fadder for Lars tenker hun at hun sikkert kommer til å bli klassens neste mobbeoffer. Men veien fra offer til mobber er ikke lang, særlig ikke når man er så usikker på seg selv som Amanda. En viktig roman om å stå imot presset, om mobbing og inkludering, og om hvor herlig det egentlig er at vi alle er så forskjellige.

Bøkene av Anders Totland skal leses i forbindelse med et forfatterbesøk i skolen - eller tenker jeg å samle viktige ungdomssbøker i denne listen etterhvert som de dukker opp og tas i bruk med elevene - felles lesing og bøker som jeg får anbefalt som godt lesestoff for elevene mine.

Saknar ein funksjon på bokelskere der ein kan markere når ein anskaffa seg dei enkelte bøkene. Lagar derfor eigne lister fom 2018 for å bøte på dette.

Bøker lest i 2017

Ei liste bestående av bøker jeg har lest i 2017.

• "Apetryne - roman" av Atle Hansen
  • "Syden" av Marianne Kaurin
  • "Balthasar Bruns detektivbyrå - mysteriet med den forsvunne katten" av I. V. Steinman
  • "Flukten til verdens ende" av Arne Svingen
  • "Kys mik" av Mari Grydeland