Så lenge ingen ser oss

Gyldendal 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205499843

EAN 9788205499843

En gripende bok. Forfatteren tar opp et sårt og vanskelig tema for unge på en veldig troverdig måte. Anbefales.

Skikkelig fæl og skikkelig fin. Korte kapitler med få ord var et effektivt virkemiddel.

En sterk og vond bok om overgrep i nære relasjoner. Jeg ville legge boken fra meg, men klarte det ikke. Viktig bok for voksne å lese.

Eg elska dei gode dagane til mamma

Det var mange år sidan første gongen ho sette frem pils til kveldsmaten. Mannen i huset må ha skikkelig drikke, sa mamma og fylde glasset mitt. Så lo ho og drakk det opp sjølv, saman med Chris eller Cato, eller kven som var hos oss den helga

Eg hata søndagar. Og måndag var nesten lik. Tysdag óg. Først når onsdagen kom, begynte mamma sjå fram mot neste helg. Midt mellom helgene var mamma i ein slags balanse. Onsdag var bra

For de som ønsker å lese nynorsk

Skjønnlitteratur. Utvalg fra www.lesersokerbok.no, med denne begrunnelsen:

"Bøkene er valgt ut på grunn av leservennlighet og litterær kvalitet. De har godt språk. Fortellinger som engasjerer og trekker leseren med seg. Skrifttypen er tydelig og lesbar, oppsettet er ryddig og det er luft mellom linjene. Flere av bøkene har flotte og inspirerende illustrasjoner."

Bøkene av Anders Totland skal leses i forbindelse med et forfatterbesøk i skolen - eller tenker jeg å samle viktige ungdomssbøker i denne listen etterhvert som de dukker opp og tas i bruk med elevene - felles lesing og bøker som jeg får anbefalt som godt lesestoff for elevene mine.

• "Bestem deg, Tony T, bestem deg!" av Erna Osland
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh