Farlig midtsommer

av (forfatter), Tove Jansson (illustratør) og Gunnel Malmström (oversetter).

Aschehoug 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203257711

EAN 9788203257711

Genre Klassisk litteratur

Farlig midtsommer ble et inspirerende grunnlag teaterforestillingen Troll i kulissene fordi den var skrevet om teatret og om å lage teater. Skuespillet som ble vist i Oslo i 1960, ble en stor suksess.Det er den femte boken om livet i mummidalen jeg har lest og skrevet om etter å ha lest Karjalainens biografi om multikunstneren Tove Jansson. Mer om boken i dette blogginnlegget

"Skal vi leke?" sa Snorkfrøken. "Skal vi leke at jeg er vidunderlig vakker og at du bortfører meg?"

"Jeg vet ikke riktig om jeg er opplagt," sa Mummitrollet.

Det finnes hufser og politier. Og avgrunner som man kan dette ned i. Man kan fryse i hjel og eksplodere og falle i vannet og sette ben i halsen og en masse andre ting. Det er farlig ute i den store verden. Der er det ingen som kjenner en og vet hva man liker og hva man er redd for.

Kanskje blir det storm, sa hun (Mummimamma) for seg selv og sukket lykkelig.

Himmelen? gjentok Lille My. Er vi nødt til å komme inn i himmelen? Og hvordan kommer vi ut igjen?

I hele sitt liv hadde Snusmumrikken lengtet etter å få rive ned skilt som forbød ham å gjøre alt det han hadde lyst til, og nå skalv han av iver og forventning. Han begynte med "Røyking forbudt".

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

Korte bøker er noe eget. Et riktig godt, kort verk krever finesse, særdeles god språkføring og ikke minst en forfatter som kan begrense seg. Her er en liste over lesverdige korte bøker: fra det utsøkte til det nokså gode. Ingen over 200 sider. Ypperlig om man vil få mest mulig med seg og oppleve mye - med få ord og knapp tid, eller for å lette bagasjen.

Tove Jansson er mest kjent for sine bøker om Mummitrollet som er blitt tvserie, tegneserie og er blitt en del av populærkulturen . Det som er mindre kjent er at hun har skrevet mange gode bøker som passer for voksne.

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

Bøker jeg har lest i 2018.

• "Småtrollene og den store oversvømmelsen" av Tove Jansson
  • "Mummipappa på eventyr" av Tove Jansson