Jenta uten hjerte

kriminalroman

Gyldendal 2014 E-bok

Dette er den andre boka om politietterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed.

To mysterier, onde intriger og skjebnesvangre fortielser

Politietterforsker Verner Jacobsen ligger søvnløs - dagen etter skal han begrave sitt eneste barn, en sønn død av kreft. Telefonen ringer, 14-årige Idunn Olsen er funnet drept i snøen ved den store obelisken ved steinbruddet i Lier. Mens Verner er på åstedet, får han melding om at bårebilen med sønnens kiste er stjålet og på vidvanke. Og snart begynner de første avhørene. Idunn hadde vært på vei fra en ungdomsfest dit politiet var innkalt. Ungdommene er merkelig tause om det som skjedde.Men blålysene går også i en annen retning denne tidlige vintermorgenen. Et hus like i nærheten av åstedet er nedbrent, og en eldre dame er omkommet.To mysterier, vonde intriger og intense følelser i konflikt, en sak der etterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed vil trenge all sin dristighet og dype innsikt i menneskesinnets irrganger.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205464926

EAN 9788205464926

Omtalt sted Drammen

15 år gamle Idunn Olsen blir funnet død i nærheten av den store obelisken ved steinbruddet i Lier. Alt tyder på drap. Verner Jacobsen, som dagen etter skal begrave sin egen sønn, er på åstedet. Og mens han er der, får han melding om at bårebilen med sønnens kiste er stjålet og på vidvanke.
Den drepte jenta var på vei hjem fra en ungdomsfest dit politiet var blitt innkalt. Ingen av ungdommene som var der, er interessert i å si noe om hva som skjedde på denne festen.
Samme natt brenner et hus i nærheten ned. Når ruinene kjølner, finner man en eldre dame omkommet.

Dette er Marit Reiersgård andre kriminalroman. Stolpesnø kom i 2012, og denne gangen møter vi igjen etterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed. Denne gangen blir det veldig personlig da både Bitte og hennes journalistkjæreste Kristian, selv har døtre i det aktuelle ungdomsmiljøet.

Temaet i boken er viktig, og jeg skulle virkelig ønske at Reiersgård hadde gått dypere ned i materien omkring dette med jentemobbing. Det blir bare overfladisk behandlet. Vi skjønner at noe har skjedd men det blir aldri helt klart hva dette er – utover de vanlige jentetingene som forekommer i ethvert miljø. Her hadde jeg sett et enormt potensiale til å fokusere på et viktig og utbredt problem innen jentemiljøene i disse tider hvor sosiale medier er så utbredt.

Ellers synes jeg historien fløt litt ut til tider. Den kunne ha strammet seg inn til tider, for jeg mistet litt fokus og engasjement i historien. Men den tok seg inn igjen… Men når morder og motiv for meg ble klart allerede rundt side 100 – lå spenningen mer i om jeg hadde rett eller ikke.

Konklusjon: Boken er en helt grei krimbok, med et potensiale til historie som skulle ha vært tatt mye mer tak i. Det hadde vært mer interessant å lese om jenteintrigene, enn politiets fokus på å løse saken.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Denne boken likte jeg veldig godt. Marit Reiersgård holder på spenningen og porsjonerer ut i passende doser. Her er mange tråder å følge, som elegant blir nøstet opp til slutt.

Spennende og velskrevet.
Tittelen lurte jeg en stund på, men når det åpenbarte seg så var den genial.
Absolutt leseverdig

Marit Reiersgård er født i 1965 og kom ut med sin første krim, " Stolpesnø" i 2012. Den har jeg dessverre ikke lest, men det burde jeg kanskje.....iallefall hvis den er like velskrevet som denne. " Jenta uten hjerte" er en frittstående oppfølger til "Stolpesnø", og det gikk helt greit å lese denne uten å ha lest den første.

Politietterforsker Verner Jacobsen ligger søvnløs. Det er natten før han skal begrave sin sønn, som er død av kreft.Men når telefonen ringer, midtt på natten, vet han at også andre nettopp har mistet noen av sine kjære. En 14 årig jente er funnet død i snøen ved en stor obelisk i Lier. Mens Verner er på åstedet får han melding om at bårebilen med hans sønns kiste er stjålet ! Og ikke langt unna den døde jenta brenner et hus ned, og der befinner en eldre kvinne seg.Det viser seg at den døde jenta hadde vært på en ungdomsfest i nærheten. Men når avhørene begynner er det ingen som vet noe, ingen som har sett noe....

Dette er en god krim som får deg til å tenke, på dagens harde kår for unge som skal vokse opp, og som trenger å bli sett og godkjent av venner. Som ikke kan skille seg ut på noe sett og vis. For da er de der....mobberne !
Godt språk, lett å lese men tung å fordøye. For det er hard kost dette, og et meget aktuelt tema, på alle vis. Jeg likte den veldig godt, fordi den var veldig spennende, tankvekkende og rett og slett ei god krimbok. Jeg må kanskje skaffe meg "Stolpesnø" også :) Anbefales !

En god krimbok. Gikk rett på biblioteket for å se om det var flere av samme forfatter

• "Den sjuende sønnen" av Árni Thórarinsson
  • "Paradisbakken - kriminalroman" av Marit Reiersgård