Det de døde vet

kriminalroman

Gyldendal 2018 Innbundet

Det er sommer. Det er hastverk. Det blir et kappløp med døden.

Legen Tom Ross melder sin kone Marion savnet mens de besøker hennes barndomsvenn i Spania. Han er misfornøyd med det spanske politiets etterforskning og reiser hjem til Lier for å få norsk politi på saken.
Ekteparet trengte å reise bort etter at deres sønn ble funnet død i russedrakten på 17. mai tidligere samme år. Under etterforskningen finner politietterforsker Bitte Røed raskt ut at sønnen ikke døde en naturlig død. Og når politiet oppdager at paret også tidligere har mistet et barn, i noe som synes som krybbedød, vekkes mistenksomheten mot foreldrene.
Tom Ross virker lammet av sorg og Marions barndomsvenn trer støttende til, men det later til at begge har noe å skjule.
Bitte Røeds etterforskning bringer henne tett innpå et familiedrama, og hun frykter etter hvert at det står om livet til den forsvunne Marion.

Anmelderne mener: «Bare tittelen gjør meg mørkeredd. Uhyggefølelsen etableres tidlig. Og Marit Reiersgård skriver godt om vanskelige temaer, om det vi ikke klarer å sette ord på.»Ida Vogt Ramslie, Drammens Tidende

ISBN13 9788205511484

EAN 9788205511484

Omtalt sted Drammen

• "Fluktruten" av Arnaldur Indridason
  • "Majken minerydder" av Karin Brunk Holmqvist
  • "Fuglekikkeren" av William Shaw
  • "Blodmåne" av Katrine Engberg
  • "Barføtt over isen" av Ingebjørg Berg Holm