Glassklart

kriminalroman

av (forfatter) og Ellen Berg (oversetter).

Juritzen forl. 2013 Innbundet

Dette er den åttende boka om førstebetjent Claes Claesson.

Hilda Glas er snart ferdigutdannet lege og har dratt tilbake til hjemtraktene for å gjennomføre turnustjenesten sin. Kanskje er det underbevisstheten som har ført henne til Oskarshamn sykehus, hvor hennes mor døde for mange år siden. Da Hilda finner sin mors gamle journal, innser hun at hun må finne ut av sin uklare bakgrunn. Hva var det for en mystisk sykdom som tok livet av
moren, og var hennes fars død virkelig en ulykke?
Claes Claesson har tatt fri fra jobben og dratt til den vesle glassverksbygda Hjortfors sammen med sin familie. Trengselen rundt mai-bålet blir større, men plutselig revner ferieidyllen i det lukten av brent kjøtt stiger opp av bålet. I lyset fra flammene gjøres en makaber oppdagelse: en død mannskropp.
Glassklart er Karin Wahlbergs tredje bok på norsk om førstebetjent Claes Claesson og hans kone, overlege Veronika Lundborg.

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054492

EAN 9788282054492

Omtalt sted Sverige

Hvorfor overlevde enkelte av disse gamle industrisamfunnene, mens andre førte en hensvinnende tilværelse eller rett og slett døde ut? Spørsmålet interesserte ham. Svaret var enkelt : Ingenting varer evig, selv om man kunne ønske det.

Mamma hvorfor har de lagt et fugleskremsel på bålet? spurte datteren igjen. Ja, det kan man virkelig spørre seg om, tenkte Veronika. Men herregud hva skulle hun svare? Det var nok noen som bare ville tøyse med oss, sa hun. Å lyve henne rett opp i ansiktet og si at hun hadde sett feil, ville bare være å nøre oppunder ilden. Datteren ville fortsette å lure og spørre i all evighet. Man kan ikke lure barn, tenkte hun.

Men det er merkelig dette med jobb, når man tenker over det ... at man ikke kan få det til i samfunnet vårt, men mener at det lønner seg å betale sosialbidrag eller arbeidsledighetstrygd og la folk gå uvirksomme i stedet for å jobbe. Det er noe jeg ikke skjønner i denne samfunnsstrukturen.

• "Når de døde våkner" av Steffen Jacobsen
  • "Husbytte" av Rebecca Fleet