Hvorfor vi sover

om å utnytte søvnens og drømmenes kraft

av (forfatter) og John Grande (oversetter).

Press 2018 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Inntil helt nylig hadde ikke vitenskapen noen fornuftige svar på hvorfor vi sover, hva godt det gjør eller hvorfor fravær av søvn er så skadelig. Til forskjell fra de andre basale livsfaktorene, som å spise, drikke og reprodusere oss, lå søvnens hensikt og mening liksom innhyllet bak et slør.
Dette er den første boken i sitt slag, skrevet på bakgrunn av 20 års grunnforskning på søvn, der professor Matthew Walker avslører søvnens betydning for våre liv. Hvorfor vi sover tar for seg en omfattende tematikk; fra hva som i virkeligheten foregår i hjernen og kroppen når vi sover, drømmenes betydning, hva koffein og alkohol gjør med vår søvn og om hvordan vårt søvnmønster endrer seg gjennom livet. For å nevne noe. Dette er en bok som totalt endrer vår oppfattelse av hva søvn er - en ekstraordinær vokter av hele vår eksistens.

Forlag Press

Uhyre lesbar og lærerik. Men hvordan finner man ut alt sammen, hvis man tar skade av å ikke få 8 timer søvn hver natt?

• "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Falske minner - om vår svikefulle hukommelse" av Julia Shaw
  • "I tilfelle dommedag - enkel beredskap for vanlige folk" av Egil Aslak Aursand Hagerup
  • "Spis deg fri - med Bright line eating" av Thompson Susan Peirce
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "I smittens tid - rapport fra pandemiens frontlinje" av Paolo Giordano
  • "Dødelig dose - krimnoveller" av Gard Sveen