Sterk hjerne med aktiv kropp

av (forfatter) og Line Monrad-Hansen (illustratør).

Kagge 2018 Innbundet

Hvem skulle trodd at fysisk aktivitet påvirker hjernen din mer enn kryssord og su doku?

At fysisk aktivitet er bra for kroppen vår er allmennkunnskap. Fysisk aktivitet senker blodtrykket, reduserer kolesterolnivået og bedrer blodsukkerreguleringen. Men det få er klar over er at hjernen vår sannsynligvis er det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet. Vi kan si det så enkelt som at hjernen vår er helt avhengig av fysisk aktivitet for å fungere optimalt. Hjernen din blir rett og slett oppgradert til en bedre versjon ved at du er fysisk aktiv.

Hjerneforsker og fastlege Ole Petter Hjelle gir en innføring i vår fantastiske hjerne og forklarer hvorfor fysisk aktivitet er det beste du kan gjøre for å holde ditt viktigste organ i form. Forskning viser at fysisk aktivitet i tillegg til å gi oss et lengre og bedre liv, gjør oss mer kreative, bedrer stressmestring og hukommelse samt reduserer risikoen for depresjon og demens. Hadde fysisk aktivitet vært en pille, ville alle tatt den.

Forlag Kagge

• "Hjernetrening - slik holder du hjernen i form" av Kaja Nordengen
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Snakk til henne" av Abbie Greaves
  • "Drivhuseffekten - klimapolitikken som forsvant" av Erik Martiniussen
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Pillebefinnende - hva vet vi om medisinene vi tar?" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Å bekjempe lav selvfølelse" av Melanie Fennell
  • "Hva hvis? - seriøse vitenskapelige svar på absurde hypotetiske spørsmål" av Randall Munroe