Hjernen & tarmen

om kroppens skjulte samtale

av (forfatter) og Mette-Cathrine Jahr (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Sommerfugler i magen og forstoppet? Livredd og diaré? Ikke ukjente situasjoner for de fleste av oss. Vi vet at fordøyelsen reagerer på emosjonelle tilstander. Men du har garantert til gode å forstå i hvilken overveldende grad de to snakker sammen - hele tiden, om DEG. Ikke la dem snakke for døve ører!

En lang rekke helseplager kan opphøre når vi lærer oss å lytte til våre indre samtalepartnere. For tarmens beboere - mikrobene - virker ikke bare på magens og tarmens tilstand, men også på følelsene våre, som glede, sinne, frykt, tristhet, avsky, forakt, skam og skyld, og på vår følsomhet for smerte og sosial omgang. Tarmen styrer til og med intuisjonen og mange av beslutningene vi tar.

De fleste som lider av unormale mage- og tarmreaksjoner, har forbløffende nok ingen anelse om at fordøyelsesproblemene deres kan gjenspeile den emosjonelle tilstanden. Enda mer forbløffende, sier forfatteren, er det at legene som oftest heller ikke har noen anelse om det.

Med denne boka kan du ta skjeen i egen hånd. Her får du revolusjonerende kunnskap om hvordan tarmbakteriene styrer humøret, magefølelsen og valgene du tar. Du får praktiske råd om hvordan du tar vare på tarmfloraen din og dermed styrker magefølelsen og immunforsvaret, får bedre humør og psykisk helse og forebygger alvorlige livsstilssykdommer. Og - ikke minst - du oppdager hvordan du kan forstå deg selv bedre.

ISBN13 9788202531461

EAN 9788202531461

Grei og interessant bok, men burde vært flere illustrasjoner. Noe virker som litt synsing fra forfatterens side, som f.eks. at plantevernmidler er med på å skape genmodifiserte organismer, noe som ikke stemmer med virkeligheten. Kan være en feil i oversettelsen, ikke veit jeg.

Anbefaler heller Sunn tarm klart hode av Perlmutter enn denne. Når du gir kostholdsråd basert på rottestudier, er det lett å tilbakevise argumentet om at animalsk fett er farlig. Det stemmer rett og slett ikke, og jeg kan ikke like en bok som beviselig tar feil.

Prisen vi betaler for å leve lenger, er dårligere livskvalitet de siste leveårene.

Populærvitenskapelige bøker med kroppen som tema

Disse bøkene Leste jeg i 2018.

• "Antisuper - å leve best mulig som et helt vanlig menneske" av Kristine Storli Henningsen
  • "Renere liv - ren mat, naturlig skjønnhet, grønt hjem, økofashion" av Tina Holt
  • "Jeg er, jeg er, jeg er - ett hjerteslag fra døden" av Maggie O'Farrell
  • "Flere gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournalen, doktorskolen og pasienter" av Morten P. Oksvold
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Sunn tarm - klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Vår utrolige hjerne - en nervepirrende fortelling om vår dynamiske og formbare hjerne" av Johan Norberg
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid
  • "Harehjerte - roman" av Ingrid Melfald Hafredal