Å klemme fingeren i døra

en bok om følelser

av (forfatter) og Vera Micaelsen (illustratør).

Kagge 2011 Innbundet

Dette er en bok om følelser for barn. Forfatteren gir en rekke øvelser og oppgaver for å trene opp de ulike følelsene vi ofte har. Å være bevisst sitt følelsesregister er viktig for å bli et trygt og helt menneske.

Det å være bevisst sitt følelsesregister er noe av det viktigste man kan lære for å bli et trygt og helt menneske. Å kunne gjenkjenne og forstå sine egne og andres følelser og reaksjoner, det å kunne leve med dem, er helt nødvendig for å klare seg her i verden. Å ha et språk til å forklare sine følelser for andre mennesker, gir stor styrke og legger et godt grunnlag for å oppleve mestring. Vera Micaelsen gir her en rekke øvelser og oppgaver for å trene opp de ulike følelsene vi som barn og voksne ofte har. Artige og underfundige tegninger og fotografier ledsager teksten, som er skrevet på en morsom og underholdende "micaelsensk" måte.

Forlag Kagge

Alle mennesker har arr på kroppen og i hjertene sine etter opplevelser som har vært smertefulle og vonde. Disse opplevelsene er med på å forme oss til de menneskene vi er.

• "Kua som falt ned fra himmelen - forunderlige fortellinger fra virkeligheten" av Vera Micaelsen
  • "Julepynt med saks og papir" av Synnøve Smedal
  • "På månen spiser de kameler - filosofi for barn" av Vera Micaelsen
  • "Førsteklasses mat" av Opplysningskontoret for frukt og grønt
  • "De seks store følelsene - hvordan emosjonene styrer deg mer enn du aner" av Anne Hilde Vassbø Hagen
  • "Rolig og oppmerksom som en frosk - øvelser i mindfulness for barn" av Eline Snel
  • "Ubehag - hvordan vanskelige følelser kan gi gode relasjoner" av Bente-Marie Ihlen
  • "Den lille mannen og Gud" av Kitty Crowther
  • "Hjernen & tarmen - om kroppens skjulte samtale" av Emeran Mayer
  • "Supermamma, monstermamma - historier om familiekaos og småbarnsliv" av Vera Micaelsen
  • "Mamma er en gåte - når kroppen angriper seg selv" av Anita Kåss
  • "Discosatan" av Vera Micaelsen