Bløff eller behandling?

alternativ medisin under lupen

av (forfatter), Edzard Ernst (forfatter) og Yngve Nordgård (oversetter).

Humanist forlag 2012 Innbundet

Det finnes en jungel av tilbud om alternativ behandling der ute, og det er ikke lett å finne fram blant terapeuter og remedier. Millioner av mennesker benytter seg av de mange tilbudene. Men hvordan kan vi vite hvilke behandlinger som virker, hvilke som ikke virker, og ikke minst - hvilke som kan være skadelige og kanskje farlige? Professor Edzard Ernst, verdens første professor i komplementær medisin, har brukt over et tiår på Exeter University i Storbritannia, der han har analysert de mange motstridende bevis for og i mot alternativ terapi og behandling. Sammen med den respekterte forskningsjournalisten, matematikeren og skeptikeren Simon Singh, leverer de den aller første rent forskningsbaserte gjennomgangen av mer enn 30 av de mest populære alternative behandlingene som tilbys.

Forlag Humanist forlag

ISBN13 9788282820257

EAN 9788282820257

Denne boken forklarer på en lettfattelig måte hva den vitenskapelige metode er og hvorfor den både kan og bør brukes til å vurdere om en beghandlingsform virkelig fungerer. Den historiske gjennomgangen i første del av boken gjør i seg selv boken verdt å lese. At den første professor i komplimentær medisin er en av forfatterene gjør konklusjonene for eventuelle effekter av akupunktur, homeopati, kiropraktikk og urtemedisin ekstra interessant. Hver av disse behandlingsformene blir grundig gjennomgått i hvert sitt kapittel med konlusjon for effekt. Boken anbefales til alle som er interessert i og som liker å debattere helse, skolemedisin og alternative behandlingsformer. Det er en fordel å lese boken med et åpent sinn. Anbefales!

• "Hundre filosofer - verdens største tenkere" av Peter J. King
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Hjernen & tarmen - om kroppens skjulte samtale" av Emeran Mayer
  • "Hva hvis? - seriøse vitenskapelige svar på absurde hypotetiske spørsmål" av Randall Munroe
  • "Kvinnen i Isdalen - nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte" av Dennis Zacher Aske
  • "Hjernetrening - slik holder du hjernen i form" av Kaja Nordengen
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Sekter" av Audhild Skoglund
  • "Placebodefekten - hvorfor alternativ behandling virker som det virker" av Gunnar R. Tjomlid
  • "Den sjette utryddelsen - en unaturlig historie" av Elizabeth Kolbert
  • "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama