Hvite tenner

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (gjendikter).

Aschehoug 2001 Innbundet

Møt familien Jones, Iqbal og Chalfen. De er alle engelske på et eller annet vis og involvert i hverandres liv på alle tenkelige måter, personlig, politisk, historisk, genetisk. De møter med forskjellige hudfarge, forskjellig religion og har sine røtter på ulike sider av kolonitidens skillevegger. Tre familiefedre står i fokus: Den engelske antihelten og eksterrengsyklisten Archibald Jones, inderen og restaurantsliteren Samad Iqbal og filantropen og genteknologen Marcus Chalfen. Når deres veier krysser hverandre, og deres sønner og døtre kysser hverandre, aktiviseres rasemotsetninger, klasseforskjeller og religiøse konflikter. Hver på sin måte bryter den unge generasjonen med alt deres foreldre har basert sin eksistens på, og det hele kuliminerer nyttårsaften 1992 i en situasjon der genteknologi står mot ekstreme dyreverngrupper. Vil dette føre til verdens undergang, slik Clara Jones gamle mor og hennes venner i Jehovas vitner forventer?

Møt familien Jones, Iqbal og Chalfen. Tre familier på tampen av det 20. århundre. De er alle engelske på et eller annet vis og involvert i hverandres liv på alle tenkelige måter, personlig, politisk, historisk, genetisk. De møter med forskjellige hudfarge, forskjellig religion og har sine røtter på ulike sider av kolonitidens skillevegger. Men en ting har de felles: en bydel i Nord-London hvor alle typer ekstremisme er en del av dagliglivet og tidligere generasjoners dilemmaer ubønnhørlig styrer nåtiden.
Tre familiefedre står i fokus: Den engelske antihelten og eksterrengsyklisten Archibald Jones, indieren og restaurantsliteren Samad Iqbal og filantropen og geneteknologen Marcus Chalfen. Når deres veier krysser hverandre, og deres sønner og døtre kysser hverandre, aktiviseres rasemotsetninger, klasseforskjeller og religiøse konflikter. Spesielt vanskelig blir det når familien Chalfen hyller Jones- og Iqbal-barna inn i sin meget politisk korrekte kappe
Hvite tenner kan fortjene betegnelsen postmoderne i den forstand at den viser at etnisk og religiøs bakgrunn ikke lenger betyr noe for personenes valg av moralsk ståsted og sosial tilhørighet. Alt er mulig, du kan velge hvilke "ismer" du vil. Zadie Smith er en sjelden debutant. Hun mestrer en unik kombinasjon av humor og ettertanke, som gjør bokens temaer aktuelle langt utover det britiske øyriket.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203205385

EAN 9788203205385

Omtalt sted London

Tildelt litteraturpris Årets beste oversatte bok av nyintrodusert forfatterskap 2001

"Hvite tenner", Zadine Smith

En bok om kjemi, biologi, religion, følt tvang, valg og utvelgelse.
Boka følger stort sett tre forskjellige familier på de samme veiene i Cricklewood Broadway i London. Hver enkelt person går sine egne veier, og ser nok denne bydelen ganske så forskjellig, pga egne erfaringer og ikke minst omgivelsenes forskjellige forventninger av dem som individ - på de samme veiene. En universell lærerik bok om hvordan leve sammen med forskjellige type mennesker.
Jeg sitter og reflekter over at de som er skråsikre egentlig må være "mett av dage" eller redde. Jorden roterer rundt sin egen akse, alt rundt Jorden er også i bevegelse, og på Jorden foregår det en evolusjon, enten vi vil det eller ikke - og den bør vi henge oss på. Fundamentalisme, i samma hva; en luthersk prest innerst i en norsk fjord, eller en mulla langt inn i en hule i midtøsten, kan ikke være løsningen - vi må samhandle, influere og forstå hverandre bedre. Dominante grupperinger; religiøse, politiske, økonomiske eller teknologiske - har alle sin pris.
"Faktum er at kryssbestøvning produserer et mer variert produkt som er bedre i stand til å takle endringer i omgivelsene", (Side 284 om biologi), er nok en påstand som kan, i overført betydning, brukes i mange sosiologier; ikke minst i de religiøse, men også i idretten, i alle lag og organisajoner og i næringslivet.
Det synes jeg både ABB og Greven kan sitte i sine mørke huler og tenke litt på.

Du må ikke ta det ille opp.For min mening ække Guds ord,det skal Fanden vite,men det er fortsatt min mening.

He had to please all of the people all of the time. [...] Social chameleon. And underneath it all, there remained an ever present anger and hurt, the feeling of belonging nowhere that comes to people who belong everywhere.

And this belief in her ugliness, in her wrongness, had subdued her; she kept her smart-ass comments to herself these days, she kept her right hand on her stomach. She was all wrong.

'Do you know how battery chickens live?'

Irie didn't. Joshua explained. Cooped up for most of their poor chicken lives in total chicken darkness, packed together like chicken sardines in their chicken shit and fed the worst type of chicken grain.

And then you begin to give up the very idea of belonging. Suddenly this thing, this belonging, it seems like some long, dirty lie... and I begin to believe that birthplaces are accidents, that everything is an accident. But if you believe that, where do you go? What do you do? What does anything matter?

Ingenting er som å jobbe seg gjennom en bok på 6-7-800 sider og bare håpe at det aldri tar slutt....

Huffington Post har laget ei liste over bøker de mener du må lese før du fyller 30. Her er introduksjonen deres:

Some books are best read at a certain age. Even the novels and memoirs you might consider timeless -- Toni Morrison's The Bluest Eye or Joan Didion's The Year of Magical Thinking -- can serve a special purpose if consumed during a particular phase in your life. That particular phase is, of course, your 20s.

The much celebrated, sometimes maligned, decade is an undeniably impressionable one. You've happily exited your teens, slowly freeing yourself of the weighty angst you carried throughout high school. You might have one foot in college and the other in a career, even if you're well beyond graduation, nestled comfortably in a new job -- maybe even a relationship. But you're probably not settled -- financially, emotionally, spiritually, artistically. You're aching for a philosophy, for a template for adulthood; anything that will anchor your constantly evolving life to solid ground.

Cue the 30 books you should read before you turn 30! From Alice Munro to Ralph Ellison, these are the books that are best read in your 20s, when you're restless and hungry for new ideas. Whether you're just starting the decade or about to leave it, you've still got time to put a dent in this literary bucket list.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Alle disse bøker som kom inn i mit hjem, lite visste jeg at de skulle forbli uleste... Men i år, dere. I år skal jeg komme meg igjennom en liten brøkdel!

Ingen umulighet, langt i fra, samtlige bøker ØNSKER jeg å lese. Det er et bra utgangspunkt!

Vel. Utenom Silmarillion. Den gir meg akutt angst.

• "Om skjønnhet" av Zadie Smith
  • "Brick Lane" av Monica Ali