Hva er en kvinne?

kjønn og kropp i feministisk teori

av (forfatter) og Rakel Christina Granaas (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Forfatteren gir i dette essayet en kritisk analyse av poststrukturalisenes syn på kjønn, og viser at Simone de Beauvoirs fenomenologiske forståelse av hva det betyr å ha en kjønnet kropp, er et dypt relevant og radikalt alternativ både til poststrukturalismen og til andre utbredte kvinnelighetsteorier. Med referanseliste og stikkordregister.

Hvordan kan en best forstå kjønn? Er kroppen grunnlaget for kjønn, eller er kjønn rett og slett en sosial norm? Blir kjønn noe lettere å forstå dersom vi omhyggelig skiller mellom biologisk og sosialt kjønn? Moi gir i dette essayet en kritisk analyse av poststrukturalistenes syn på kjønn, og viser at Simone de Beauvoirs fenomenologiske forståelse av hva det betyr å ha en kjønnet kropp, er et dypt relevant og radikalt alternativ både til poststrukturalismen og til andre utbredte kvinnelighetsteorier. Torill Moi (f.1953), doktorgraden i litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen, professor i litteratur og romanske språk ved Duke University i North Carolina siden 1989. Moi er internasjonalt kjent for boken Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory (1985), som er oversatt til fem språk. Reigert The Kristeva Reader (1986) og French Feminist Thought(1987). Boken Simone de Beauvoir: en intellektuell kvinne blir til (Gyldendal 1995) foreligger også på engelsk, fransk, tysk og svensk.Hva er en kvinne? utkom på engelsk på Oxford University Press i 1998 i essaysamlingen What Is a Woman? And Other Essays.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205301962

EAN 9788205301962

Omtalt person Simone de Beauvoir

En kvinne er for Beauvoir like mye et menneske som hun er en kvinne; også kvinner inkarnerer(kroppsliggjør) det menneskelige. Fordi Beauviors teori benekter at biologiske forskjeller rettferdigjør sosiale normer, risikerer hun ikke å havne i biologisk determinisme.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Essaysamlingar! I første omgong berre det eg sjølv har lest, kom gjerne med anbefalingar eg klør etter å lese fleire essays..

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Jeg er en kvinne - det personlige og filosofiske" av Toril Moi
  • "Krigen mot kvinnene" av Marilyn French