Deltakar og tilskodar og andre essays

Aschehoug 1996 Heftet

Hans Skjervheim er eit av dei sentrale namna i moderne norsk filosofi. Denne samlinga blir gitt ut i samband med Skjervheims 70-årsdag i 1996. Boka kom ut første gong i 1976 og inneheld fleire av dei viktigaste tekstane til Skjervheim. Denne utgåva er eit utval av desse essaya.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788203261336

EAN 9788203261336

Serie Ide og tanke

Hvis vi behandler mennesker og menneskelige fenomener som om de var ting eller dyr, slik naturvitenskapen behandler sine fenomener, så innebærer det at vi ikke engasjerer oss i menneskenes verden, og at vi ikke tar deres oppfatninger og frihet alvorlig.

Mennesket lever i en slik situasjon at det som er tildekket kan bli utildekket. Men ikke alt kan bli utildekket på en gang. Gjør man noe utildekket, så vil man samtidig tildekke noe annet. Sannhet og usannhet hører derfor sammen for mennesket som endelig vesen.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Hva er etikk" av Arne Johan Vetlesen
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen
  • "Minima moralia - refleksjoner fra det beskadigede livet" av Theodor W. Adorno
  • "Enhet og mangfold - samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode" av Kristen Ringdal
  • "Hva er filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Væren og intet - i utvalg" av Jean-Paul Sartre
  • "Makt og byråkrati - essays om politikk og klasse, samfunnsforskning og verdier" av Max Weber
  • "Artikler om litteratur 1966-1981" av Dag Solstad
  • "Jeg - individets kulturhistorie" av Peter Normann Waage
  • "Sokrates' forsvarstale" av Platon
  • "Det er aldri for sent å gi opp - tristesser i utvalg" av Nils-Fredrik Nielsen