Simone de Beauvoir

en intellektuell kvinne blir til

Gyldendal 2002 Innbundet

Boka er en kritisk fremstilling av Simone de Beauvoirs liv og virke. Den spenner fra en historisk-sosiologisk analyse av det franske utdanningsvesenets rolle i hennes liv, til nærlesninger av hennes tanker om kjærlighet, begjær og seksualitet i romanene, biografiene og i "Det annet kjønn". Med kildehenvisninger og stikkordregister.

Simone de Beauvoir erdet 20. århundres intellektuelle kvinne. Å granske hennes liv, hennes bøker og de ulike reaksjoner på hennes arbeid, er samtidig å belyse hvor vanskelig det var .; og er .; for kvinner å bli tatt alvorlig som intellektuelle. Dette har vært Toril Mois utgangspunkt. Hennes bok er en kritisk og lidenskapelig fremstilling av Simone de Beauvoirs liv og virke. Kapitlene spenner fra en historisk-sosiologisk analyse av det franske utdanningsvesens rolle i Beauvoirs liv, til nærlesninger av Beauvoirs tanker om kjærlighet, begjær og seksualitet i romanene, biografiene og i Det annet kjønn. Engasjerende er også Mois radikale nytolkning av Beauvoirs forhold til Sartre og til andre kvinner.Denne boken lar seg verken klassifisere som biografi eller litterær studie. Isteden sprenger forfatteren genregrensene, og hevder at det ikke finnes noe opplagt skille mellom "liv" og "tekst" .; de kan begge leses og fortolkes. Resultatet er et dypt originalt, temperamentsfullt arbeid. Boken foreligger også på engelsk, fransk, tysk og svensk.Torill Moi (f.1953) har doktorgraden i litteraturvitenskap fra Universitetet i Bergen og har vært professor i litteratur og romanske språk ved Duke University i North Carolina siden 1989.Internasjonalt kjent for boken Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory (1985), som er oversatt til fem språk. Hva er en kvinne? kom i 1998. Hun har redigert The Kristeva Reader (1986) og French Feminist Thought (1987).

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205301955