Amerika fra dag til dag

av (forfatter) og Bente Christensen (gjendikter).

Pax 2005 Innbundet

I denne boken forteller Simone de Beauvoir fra sin fire måneders reise til USA i 1947. Her får vi høre om Simones opplevelse av det moderne Amerika; skyskraperne på Manhattan, vareutvalget i butikkene, folkelivet på barene, kinofilmene, jazzkonsertene på The Vanguard, gangsterne i Chicago og stjernene i Hollywood. Hun reiste blant annet til Nevadaørkenen, Grand Canyon og Walden, og hun brukte fly, bil, tog og Greyhoundbuss. Boken er skrevet som en dagbok, og følger Beauvoirs reiserute.

"Jeg spaserer her, jeg går nedover Broadway; det er virkelig meg... Jeg er slått av hvor vakre de brede boulevardene er under neonhimmelen," skrev Simone de Beauvoir (1908-1986) begeistret om USA. Hun nøt å være "et annet sted", og fortsatte: "Ekstra oppmuntret blir jeg av jukeboksene." Feministen og forfatteren reiste alene på kryss og tvers i USA i fire måneder, våren 1947. Hun var 39 år. I The New York Times Magazine publiserte hun en artikkel som fikk overskriften: "En eksistensialist ser på Amerika". Året etter kom hele dagboken ut i Frankrike. Amerika dag for dag er en personlig beretning om Simones opplevelse av det moderne Amerika: skyskraperne på Manhattan, vareutvalget i butikkene, folkelivet på barene, kinofilmene, jazzkonsertene på The Vanguard og stjernene i Hollywood. Beauvoir holdt foredrag ved ulike universiteter, men dro ellers rundt som en kvinnelig "vagant", bl.a. til Nevada-ørkenen, Grand Canyon og Walden-sjøen, kultstedet for filosofen Thoreau. Hun reiste med fly, bil, tog og Greyhound buss. Fortellingen er skrevet som en dagbok, og følger Beauvoirs reiserute. Her er et vell av detaljer, men ingen pikante, selv om hun traff Chicago-forfatteren Nelson Algren, som ble elskeren hennes. Fortsatt forelsket, kan hun til slutt slå fast at: "Jeg elsket New York og jeg elsket livet mitt i New York."

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted USA

• "Pyrrhos og Cineas ; Tvetydighetens etikk" av Simone de Beauvoir
  • "Moden alder" av Simone de Beauvoir
  • "I tykt og tynt - om Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir og deres samliv" av Hazel Rowley
  • "Simone de Beauvoir - en intellektuell kvinne blir til" av Toril Moi
  • "Gjesten" av Simone de Beauvoir