Gjesten

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Pax 2006 Innbundet

Det frisinnete kjæresteparet Francoise og Pierre, møter den unge kvinnen Xaviére. Et trekantforhold innledes mellom dem, og sjalusi oppstår. Romanen gir et tidsbilde av Paris på slutten av 1930-tallet, med krigstrussel, bohemliv og personlige, politiske og kunstneriske dilemmaer som viktige stikkord.

I "Gjesten" møter vi et frisinnet kjærestepar. En tredje kvinne, den unge Xavière, blir parets nære venninne. Snart oppstår et trekantforhold - og en like delikat firkant. Romanen er et rystende kjærlighetsdrama, og kan langt på vei leses som en selvbiografi. Handlingen er lagt til Paris i årene 1938/1939, der eksistensialismen som filosofisk retning blir til. Da boken ble skrevet hadde både Sartre og Beauvoir seksuelle forhold til andre, og begge var åpenhjertige om dette. Senere skulle Beauvoir konstatere: "Jeg lurte meg selv da jeg sa 'Vi er ett'." I "Gjesten" (1943) bearbeider hun sine bitre erfaringer med parets berømte pakt. Her skildres frihetens pris.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Paris

-Og så er det en gjensidighet mellom oss, sa Pierre.
-Hva mener du?
-I det øyeblikket du anerkjenner min bevissthet, vet du at jeg også anerkjenner din. Det forandrer alt.
-Kanskje, sa Françoise. Hun så perpleks ned i glasset. Kort sagt, det er det som er vennskap: Enhver gir avkall på sin egen fortrinnsrett.
Men hvis en av de to nekter å gi avkall på den?
-I det tifellet er vennskap umulig, sa Pierre.

Hun sendte speilbildet sitt et svakt smil. Etter alle disse årene da hun hadde vært lidenskapelig krevende, triumferende rolig og intenst lykkelig, kom hun kanskje til å bli som så mange andre, en resignert kvinne.

Nei, hun kom til å si nei. Av alle sine anspente krefter kom hun til å si nei; og Pierre kom til å høre på henne.
Françoise følte at noe ga etter i henne, noe kantret: Det kom til å bli lett å få Pierre til å gi avkall på denne reisen, han hadde ikke så voldsomt lyst; men hva så? Hva ville det tjene til? Det som var beklemmende, var at han ikke hadde motsatt seg planen av seg selv; satte han så liten pris på sitt verk? Var han allerede gått fra forvirring til fullstendig likegyldighet? Det var meningsløst å påtvinge ham et vrengebilde av en tro han ikke lenger hadde; hva skulle det tjene til å ønske noe for ham, hvis det var uten hans vilje, ja, til og med mot hans vilje? De avgjørelsene Françoise forventet av ham, skulle være frivillige; hele hennes lykke hvilte på Pierres frie vilje, og det var nettopp den hun ikke hadde noen makt over.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

• "Amerika fra dag til dag" av Simone de Beauvoir
  • "I tykt og tynt - om Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir og deres samliv" av Hazel Rowley
  • "The sea, the sea" av Iris Murdoch
  • "Det grønne huset" av Mario Vargas Llosa