Moden alder

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Pax 2004 Innbundet

Forfatteren viderefører beretningen om sin egen utvikling som kvinne, tenker og samfunnsaktør. Hun skriver om erfaringene fra miljøet rundt tidsskriftet Les Temps Modernes, drøfter utviklingen av eksistensialismen som filosofisk retning og reflekterer rundt diktningen, kvinnesaken og samfunnsinstitusjonene. Videre forteller hun om de politiske situasjonen i Paris i mellomkrigstiden, livet på Café de Flore og tilstanden i Europa før og under 2. verdenskrig. Ikke minst handler boken om årene med Sartre. Boken er en fortsettelse av En veloppdragen ung pikes erindringer (1996).

Simone de Beauvoir er berømt for Det annet kjønn og for sine mange romaner. Moden alder (La force de l.âge) er en fortsettelse av den populære oppvekstskildringen En veloppdragen pikes erindringer, som allerede er blitt oversatt og utgitt på Pax Forlag. Beauvoirs selvbiografiske bøker er skoleeksempler på et eksistensialistisk selvstendighetsprosjekt. Flere av romanene hennes har riktignok også selvbiografiske trekk, men erindringsbøkene utgjør en virkelig selvbiografi. En veloppdragen pikes erindringer førte frem til møtet med kameraten, fagkollegaen og kjæresten Jean-Paul Sartre. I Moden alder fortsetter Beauvoir beretningen om sin egen utvikling som kvinne, tenker og samfunnsaktør. Her er hun kommet til .skjels år og alder. og er aktiv som filosof, feminist og forfatter. Hun skriver om erfaringene fra miljøet rundt tidsskriftet Les Temps Modernes (der hun selv, Sartre og Camus var sentrale aktører) og drøfter utviklingen av eksistensialismen som filosofisk retning. Beauvoir reflekterer rundt diktningen, kvinnesaken og samfunnsinstitusjonene. Videre forteller hun om den politiske situasjonen i mellomkrigstidens Paris, livet på Café de Flore og tilstanden i Europa før og under 2. verdenskrig. Ikke minst handler boken om årene med Sartre: samarbeidet, samtalene, .pakten., vennene, engasjementet og reisene. Handlingen går frem til slutten av 2. verdenskrig, til frigjøringen av Paris i 1944.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Simone de Beauvoir

Hva er så spesielt med en bok som omhandler en forholdsvis (fremdeles) ung kvinne og dens opplevelser etter avsluttet studium, først i en vanlig hverdag, så under krigen? Ikke vanskelig å fortelle - denne boka er så full av refleksjon og livsglede at dette smitter. Ikke naiv livsglede, men åpenhet, nysgjerrighet. Boken er full av setninger som: dette likte jeg, dette interesserte meg... Samtidig mye refleksjon og, etter at boka ble skrevet en årreke senere, også selvkritikk. Jeg tror nok at boken var spesielt interessant fordi jeg gjenkjente en del av protagonistene - Sartre, Camus, bare for å nevne noen. Boken gjorde også at jeg følte meg etter hvert nesten som en del av "familien" som vennekretsen omkring Sartre og Beauvoir ble nevnt. Sannsynligvis er boka noe som man enten synes er kjedelig, eller det smitter. Jeg er smittet. Det utløste lyst på mer.

• "Pyrrhos og Cineas ; Tvetydighetens etikk" av Simone de Beauvoir
  • "Amerika fra dag til dag" av Simone de Beauvoir
  • "Hva er litteratur?" av Jean-Paul Sartre
  • "I tykt og tynt - om Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir og deres samliv" av Hazel Rowley
  • "Simone de Beauvoir - en intellektuell kvinne blir til" av Toril Moi
  • "Hva er en kvinne? - kjønn og kropp i feministisk teori" av Toril Moi
  • "Omsorgen for seg selv" av Michel Foucault
  • "En lett og rolig død" av Simone de Beauvoir
  • "Gjesten" av Simone de Beauvoir
  • "Jean-Paul Sartre - filosofi, kunst, politikk, privatliv" av Dag Østerberg
  • "En veloppdragen ung pikes erindringer" av Simone de Beauvoir
  • "Om det gode og det slette - fra Parega og paralipomena" av Arthur Schopenhauer