Estetikk

en innføring

Pax 2009 Heftet

Denne boken tar for seg det skjønne og det heslige, smak, det sublime, kunst og mening, avantgarde, modernisme, modernitet og forbindelsen mellom globalisering, kjønn, teknologi og kunst. Forfatteren tar i bruk eksempler fra alle kunstarter: litteratur, visuell kunst, teater, film og musikk. Boken er beregnet på studenter og lærere i estetiske fag, samt andre som er interessert i kunst, filosofi og kulturteori. Har litteraturliste og personregister.

Hva er estetikk? Og hvordan vurdere kunst og estetikk i historisk perspektiv? Denne boken tar for seg hovedtemaer i "kunnskapen vi får gjennom sansene", og karakteristika ved det utvidete estetiske feltet. Kjersti Bale drøfter spørsmålet om representasjonen, smakens problem, det skjønne, det heslige og det sublime. Hun tar for seg kunst og mening, modernisme og modernitet. I boken inngår også diskusjonen om såkalt høy- og lavkultur, og om forbindelsene mellom kjønn, globalisering, teknologi og kunst i bred forstand. Forfatteren, som selv er litteraturviter, henter eksempler fra alle kunstarter: litteratur, visuell kunst, teater, film og musikk. Boken er beregnet på studenter og lærere i estetiske fag, men kan også leses av et mer allment publikum med interesse for kunst, filosofi og kulturteori.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009

• "Estetisk leksikon" av Arnfinn Bø-Rygg
  • "Theodor W. Adorno" av Espen Hammer
  • "Relasjonell estetikk" av Nicolas Bourriaud
  • "Kafka - for en mindre litteratur" av Gilles Deleuze
  • "Om melankoli" av Kjersti Bale
  • "Avantgardens originalitet og andre modernistiske myter" av Rosalind E. Krauss
  • "Der ganze Weg" av Kristin Berget
  • "Om Avantgarden" av Peter Bürger