Hudløs himmel

Gyldendal 2002 Heftet

Tredje bok i trilogien om Tora. Her møter leseren igjen Tora, ungpiken som vokser opp i et øysamfunn nordpå. Faren var tysk soldat og ble borte under krigen. Toras følsomhet og vonde erfaringer gjør henne sårbar, "hudløs". Hun skjuler seg for andre mennesker bak sin skoleflinkhet og ved å forsvinne inn i fantasiene sine. Rakel og Simon, Toras tante og onkel, er de gode kreftene rundt Tora. Selv lever hun i et farlig spenningsfelt mellom fantasier og hverdagsliv.

Tildelt Nordisk Råds litteraturpris i 1987! Hudløs himmel avrunder trilogien om den unge Tora, datter av en tysk okkupasjonssoldat som døde under krigen. Bøkene er fortalt i et poetisk språk som både har humor og bevegende alvor, og gir et nyansert og vakkert bilde av Tora. Det er en skildring av en ung pikes kamp og strid, hennes utvikling og vekst. Romanen gir også en bred skildring av livet nordpå i årene etter den annen verdenskrig. For Hudløs himmel ble Herbjørg Wassmo tildelt Nordisk Råds litteraturpris. Trilogien er blitt en av de største suksesser i moderne norsk forlagshistorie, og bøkene er oversatt til en rekke språk, blant annet engelsk, tysk, fransk og italiensk.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205300088

EAN 9788205300088

Serier Gyldendal bestselger Tora-trilogien (3)

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Nord-Norge

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 1987

Liker ikke måten disse bøkene er delt opp. Det gjør det veldig vanskelig å trille terningen! Slutten av 2. Bok og starten på denne er virkelig bra (!), bra nok til en 6er! Men liker ikke slutten og synes den blir dratt ut altfor mye. Fristet til å trille en 4er, men den får en 5er pga starten.
En sterk og flott serie jeg kommer til å huske!

Denne boken tok seg mye opp igjenn mot slutten . Hva hadde jeg egentlig forventet meg? For å si det på den måten, så vet jeg ærlig talt ikke. Men boken frisket opp med litt intimt spenning.

Hun var sitt eget menneske. Hadde tatt opp i seg den hun skulle være. Det var bare å velge, tore.

Hun stelte ofte i stand selskaper. Men hun lo sjelden.

Når han så på henne, var alt mykt. Som strikkegarnet hennes. Ulla de klippet av sauene. Når hun favnet ham var hun det han alltid hadde savnet. Gjorde han sterk! Gjorde fargene på dagene hans. Hun!

Denne mannen var fri for gangsyn.
Han hadde aldri fått øye på seg selv.

Det gikk opp for henne at en ikke behøver å elske sine foreldre, selv om det sto i Bibelen. Men en skulle la dem få leve i den verden de var, uten å trå på dem. Og hun bestemte seg for at foreldrene måtte gjøre seg fortjent til kjærlighet, ellers kunne de ingen få. Da fikk de greie seg med den de hadde skaffet seg selv.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Jeg har vasket og ryddet blant bøkene mine og har sitte og lest titler. Utrolig mange fine :) Her er noen favoritter fra bøkene mine.

Rett og slett de beste bøkene jeg har lest i år!

• "Det stumme rommet" av Herbjørg Wassmo
  • "Tora" av Herbjørg Wassmo