Gjøkeredet

av (forfatter) og Olav Angell (oversetter).

Pax 2004 Heftet

Halvindianeren Chief Bromden, som alle tror er døvstum, er innlagt på asyl. På asylet hersker Big Nurse uinnskrenket helt til vagabonden McMurphy dukker opp. Han er en komisk, tragisk og heroisk skikkelse som blåser frisk luft inn i asylet og snur opp ned på hele systemet. McMurphys opprør knuses og han taper, men Chief Bromden frigjøres. Romanen er filmatisert.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004

Jeg har sett hvordan hun ( oversykepleieren) stadig blir bedre med åra. Erfaringen har gitt henne styrke og ro, slik at hun nå utøver en sikker makt i alle retninger, ved hjelp av et ledningsnett med tråder ikke tykkere enn hår, og så små at ingen andre enn jeg kan se dem. Jeg ser at hun sitter der nå i sentrum av nettet sitt, som en påpasselig robot, og vokter nettet sitt med en mekanisk innsektspresisjon. Hun veit hele tia hvor alle de forskjellige trådene går og hvilken styrke hun skal sende gjennom hver enkelt tråd for å oppnå den virkningen hun ønsker.

Og han tenker det er best å se tida an og vente før han foretar noe utspill. Det er en god regel for en dyktig spiller - å se litt på spillet, før du setter deg og ber om kort.

Uansett hvem det er som kommer inn døra, er det alltid en skuffelse. Men det er alltid en mulighet for det motsatte, og hver gang det blir stukket en nøkkel i låsen, spretter alle hodene i været som trukket av tråder.

Vi er sinnssyke fra galehuset lenger borte i veien - psykokeramikere, menneskehetens knuste krukker.

Hvis noen hadde kommet inn og tatt en titt og sett en masse menn som stirret på en blank tv skjerm, og et femti år gammelt kvinnfolk som hylte og skreik bak ryggen på dem om disiplin og ro og orden og konsekvenser, så måtte vedkommende ha trodd at hele gjengen var splitter pine gal.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Esquire er kanskje et herremagasin, men listen er interessant uavhengig av kjønn.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Stjålet rett fra Wikipediaen
"Svart humor, også kalt morbid humor og annet, er en spesiell grotesk, pessimistisk eller svartsynt form for humor og satire der emnet er alvorlig og gjerne kan gjøre folk opprørte, slik som død, krig, narkotika og lignende. Provokasjoner og lek med tabuer er ofte en viktig del av den svarte humoren, som kan betraktes som en måte å vekke dem som ser og hører, og dermed et virkemiddel for å endre holdningene i samfunnet. Svart humor er ofte preget av ironi, men også det tragikomiske."
Kom med forslag du

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

• "Jernkorset - en roman mot nazisme og nynazisme" av Jon Michelet
  • "Malteserfalken" av Dashiell Hammett