Fiskehistorier

hvem skal eie havet?

Manifest 2013 Innbundet

Det skjedde så plutselig: Fiskekvoter verdt titalls milliarder kroner ble gitt bort gratis til en håndfull redere til evig tid. En dramatisk rettssak fulgte. Den handlet ikke bare om juss, men om Norges framtid og folkets eiendom: Hvem skal eie havet?
Norge har vært verdensledende innen fiske i over tusen år. Nå trues havressursene av rovdrift, privatisering og dårlig forvaltning.
Forfatter og marinbiolog Henning Røed skriver med kjærlighet til havet. Han advarer mot at sjø, fisk og fjord skal bli privateiendom til noen få redere og oppdrettere. I Fiskehistorier tar han oss med fra rettssalen i Norge til Kina hvor fiskeoppdrett har tusen års historie, til truede korallrev i Thailand og til verdens fremste fiskerinasjon: Japan.
Bli med på en spennende populærvitenskapelig reise i vannet ? den viktigste kilden til liv slik vi kjenner det.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2013

Dette er ei bok me har mangla i Noreg. Noko av årsaka til at det kjem få bøker om fiskeripolitikk er nok at det ikkje er det mest salgbare temaet her til lands. Røed har likevel skrive ein 300 siders pageturner om temaet, og han tek for både oppdrettsnæring og fiske langs norskekysten i eit globalt perspektiv. Røed viser at den norske forvaltninga av fisken fyrst og fremst er styrt av økonomi, og at kunnskapen om fiskeri og fangskvotar i forskingsinstitusjonar ofte må spela andrefiolin i møte med politikarar og næringsinteresser.

Dette er ei bok alle samfunnsinteresserte burde lesa. Røed viser i boka at fisken kan bli vår viktigaste næring i framtida. Medan oljeindustrien berre har nokre tiår att, kan me ha inntekter frå fiskeri i mykje lenger tid. Røed viser at framtida til næringa likevel svært usikker, både fordi overfiske og privatisering trugar felleskapet sine inntekter frå fiskeri- og oppdrettsnæringa.

Røed si bok er ei lesverdig blanding av nasjonal politikk, globale fiskeritrendar og artige anekdotar.

Skremmende, nærmest dystopisk lesing, med noen innslag av forslag til hva som kan gjøres for å bedre situasjonen. Blir litt tendensiøs i å antyde uredelige motiver hos flere aktører, uten å dokumentere eller navngi i særlig grad. Likevel interessant oversiktsbok om en av landets viktigste inntektskilder, og et tema man ikke leser om så ofte ellers.

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Trass alt - Det Norske Teatret" av Alfred Fidjestøl
  • "Thor Heyerdahl - mannen og mytene" av Kvam, Ragnar, Jr
  • "Ordbok for underklassen - slå tilbake mot byråkratispråk og nyord fra næringslivet" av Arne Klyve
  • "Syria - en stor krig i en liten verden" av Cecilie Hellestveit
  • "Slutten for det røde mennesket - tiden second hand" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Dag Solstad - uskrevne memoarer" av Alf van der Hagen
  • "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan