Arbeidsnever

noveller

Kolon 2016 Innbundet

Vinner av Tarjei Vesaas, debutantpris 2016!
Vinner av Sørlandets litteraturpris 2017!
Novellene i «Arbeidsnever» handler om de som har falt utenfor; de som ikke fiksa skolen, og droppa ut. De ufaglærte. De som aldri flytta hjemmefra. De som aldri fant noen å slå seg ned sammen med, og de som har blitt forlatt. Vi møter Trygve som snart skal bli far, og som har en usikker og tung lagerjobb, Frank som bor hjemme med sin mor og i det siste har fått et godt øye til den nye dama på kroa. I tillegg møter vi tre gamle venner som drar på hyttetur bare for å havne i ei grøft, og ungkaren Andrè som må ta en kikk på sitt eget liv.

Novellene utspiller seg i samme miljø, og handler om vanlige menneskers liv og arbeid. Alle sliter de med sitt: usikkerheten, kjærligheten, økonomien og seg sjøl. Noen er fanget i situasjoner de ikke kommer seg ut av, mens andre må ta et valg om hvem de vil være, og hvordan de vil leve.

Forlag Kolon

ISBN13 9788205494602

EAN 9788205494602

Tildelt litteraturpris Tarjei Vesaas' debutantpris 2017 Sørlandets litteraturpris 2017

Glimrende debut, stilsikre noveller om arbeiderliv, om å falle utenfor, om å slutte skolen, om helt vanlige folk, skrevet i et nøkternt jordnært enkelt språk. Forfatteren som er debutant er veldig god på å skildringer og å skape stemninger. Les gjerne mer i bloggen

Noen noveller er fine. Feks den første. Han som hater lagerjobben sin og angrer på at han ikke fullførte utdanning.

Arbeidsnever, Jan Kristoffer Dale.
Mitt første møte med noveller var veldig sterkt. Vi hadde en lærer, Norvald Skaar, som las Roald Dahl sine på en sånn innlevende måte at vi satt som fjetret mens håra på ryggen reiste seg - og det når vi var så unge at de fleste av oss bare hadde hår på hodet.
Vel, nok om det; nå til denne samlinga; ei samling som har fått priser og blitt bejublet, så jeg var klar for å bli underholdt - særlig fordi det er "arbeiderlitteratur". Jeg ble nok ikke helt satt ut av noen av disse frittstående novellene, på den måten at noen av de var sterke hver for seg, men synes forfatteren klarte å få frem ei stemning, og at han på sin måte her gir ei stemme til de som ikke har lyktes så godt med alt mulig. Ble rett og slett litt trist og med meg av et par stykker her - og da har han jo truffet med noe. Språklig sett likte jeg de veldig godt. Ikke så utmalende at det blir graut å lese, men heller ikke så rett på at du ikke får tid til å føle litt på stemninga før handlinga hopper videre. Han skriver lett, enkelt og dialogene er skrevet i dialekt, noe som skaper variasjon i språk, dialogene mer personlig, og sist men ikke minst; kobler historiene til Froland.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Lukta av våt jord om natta - roman" av Maria B. Bokneberg