Eselører

norske lesehester anbefaler de beste bøkene

av (illustratør).

Font 2012 Innbundet

Det finnes utrolig mange bøker og så altfor liten tid. Desto viktigere blir det å velge rett bok. I "Eselører" får du råd og tips fra et kresent utvalg av Norges beste bokformidlere - bokhandlere, kritikere, kulturjournalister og bibliotekarer. De har alle bidratt med en velbegrunnet liste over sine favorittbøker; totalt, innen en sjanger eller et tema. I tillegg inneholder boken kuriosa og fakta om alt fra litterære priser og bestselgere fra de siste 50 årene, til nostalgiske tilbakeblikk om hva som har skjedd i og utenfor bøkenes verden. Utvalgte forfatterskap presenteres, og bak i boken finner du blanke sider til egne lister. OBS: Eselører kommer i fire ulike farger (rosa, blå, grønn, sort) og det vil være en overraskelse hvilken farge du får når du bestiller.

Forlag Font

Utgivelsesår 2012

Bøker om bøker er selvfølgelig gøy å skumme gjennom, man får masse morsomme tips og ideer. Nesten som å henge her på bokelskere! :p Boken har også en webside, www.eselorer.no. Selv likte jeg veldig godt anbefalingene som går på tema, og også årskavalkadene. Savnet noen av mine favoritter, da, men slik er det. Fikk veldig mange gode tips om svenske bøker, men ingen om danske, det var litt rart? Er det ikke?

• "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Bøker i Norge - boksamlinger, leseselskap og bibliotek på 1800-tallet" av Elisabeth S. Eide
  • "I boks - den lille matpakkeboka" av Susanne Kaluza
  • "Smalhans - sunn, god og rimeleg mat" av Gunda Djupvik
  • "Oppdateringar frå lykkelandet - røff guide til samtidslitteraturen" av Marta Norheim
  • "Reise uten kart" av Graham Greene
  • "Denne kjærligheten - dikt" av Johann Grip