Hvem spanderer?

fordommene du ikke visste du hadde

av (forfatter) og Isabelle Ringnes (forfatter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788205519800

EAN 9788205519800

Interessant og gjennomarbeidet med gode eksempler.

Svært lesverdig. Litt mye om næringsliv etter min smak, men det er smaken min sin feil, ikke bokas. Og en øyeåpner, vi har skjulte fordommer alle sammen, og dem har vi godt av å få røska litt opp i.

"Jeg ble kvotert inn første gang, men ikke igjen. Jeg kom videre på grunn av egne prestasjoner. I veldig mannsdominerte miljøer er menn allerede kvotert inn - de velger menn som ligner på seg selv."

I noen situasjoner kan vi være blinde for én type atferd på grunn av kondisjonering, og det blir vanskelig å se systematikken i atferden. Dette blir særlig virkningsfullt i kombinasjon med bagatellisering, latterliggjøring og seksualisert sjargong. I andre situasjoner kan vi være mye flinkere til å identifisere samme type atferd. For eksempel: De som har levert ufine seksualiserte vitser mot yngre kvinnelige kolleger, hadde sannsynligvis reagert hvis deres egen datter fikk tilsvarende kommentarer i et familieselskap.

Grieg minner om at mild tvang historisk har vært nødvendig for å få til viktige samfunnsendringer.
"Hvem er det i dag som stiller spørsmål ved at man skal ha ansatterepresentanter i styret? Ingen. Eller at man skal ha rett til barnehageplass, rett til permisjoner? Ingen. Alle de rettighetene vi tar for gitt i dag, har noen slåss for," sier Elisabeth Grieg.

En studie publisert i 2009 av Katie Liljenquist med flere utfordret homogene og heterogene grupper til å løse en krimgåte innen en gitt tidsfrist. Før gruppene fikk vite om de hadde løst gåten riktig, vurderte gruppedeltagerne om gruppearbeidet hadde vært effektivt, og hvor sikre de var på at de hadde svart riktig. De homogene gruppene følte oftere at gruppearbeidet hadde vært effektivt, og hadde større tro på at svaret deres var korrekt. De heterogene gruppene tvilte mer på svaret, og sa arbeidet hadde vært mer ineffektivt. I virkeligheten hadde de heterogene gruppene rett 60 % av tiden, de homogene gruppene hadde rett 29 % av gangene. Mangfold kan med andre ord føles vanskelig, men øker sannsynligheten for å ta gode avgjørelser.

Hvite, heterofile menn (som tross alt er majoriteten av menn i Norge), har en manglende forståelse av konseptet ubevisste stereotypier. Budskapet må kommuniseres på en annen måte enn man har gjort til nå. Som Michael Kimmel har sagt så godt: "Priveleges are invisible for those who have them."

• "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø
  • "Hvem er du? - hvordan forstår deg selv - og alle andre" av Rolf Marvin Bøe Lindgren
  • ""Det var ikke voldtekt" - ti menn forsvarer seg i retten" av Heidi Helene Sveen
  • "Fattig student" av Karen Elene Thorsen
  • "Ikke vær så slem mot deg selv - en veiviser i det ufullkomne livet" av Per-Einar Binder
  • "Årene med Elizabeth" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Mamma er en gåte - når kroppen angriper seg selv" av Anita Kåss
  • "Puslingar - roman" av Atle Berge
  • "Å elske og bli elsket - hvordan ta vare på kjærligheten?" av Bjørk Matheasdatter
  • "Homoflokar" av Kristin Fridtun
  • "Lønnsslaver" av Daria Bogdanska
  • "De beste tingene i livet er ikke ting - fra rotete til ryddig med færre ting" av Liv Loftesnes