Bøker i Norge

boksamlinger, leseselskap og bibliotek på 1800-tallet

Pax 2013 Innbundet

Bøker har en mangfoldig historie, som har vært lite belyst. Elisabeth S. Eide har studert bokhistorien og kan påvise at lesing var nokså utbredt i 1800-tallets Norge. Hvem var det som leste? Hva slags litteratur leste de? Og hvor fant de bøkene? De var ikke forbeholdt "de kondisjonerte", men også i omløp blant allmuens folk, sier Eide. Men leste embetsfolk, bønder og byborgere det samme? Eide forteller om boksamler Boecks bibliofile besettelse, kvinnelige leseselskap og om koraner og andre sjeldne bokskatter, fra Solør til Kjærringøy. Utover i århundret ble ideen om folkeopplysning ført videre. Og med skolegang og leseevne kom leselysten. Folk ville bli opplyst og underholdt, de var nysgjerrige på andres levemåter og de grunnet over livet, troen og døden: alt dette ble stimulert gjennom lesning. Bøker ble snart en del av hverdagslivet. De bygget både bygd og by.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1800-tallet

1800-tallet var et viktig århundre for den unge nasjonen. Hva vet vi om norsk bokhistorie? Hva slags kunnskap har vi om bøker, lesning og boksamlinger i århundret som fulgte?
Hvem leste, og hva leste de? Hvilken tilgang på bøker hadde folk flest i folkeopplysningens tid? Hva fantes av bøker i private hjem, i sosiale klubber og i offentlige samlinger på 1800-tallet? Skjedde det større endringer i løpet av hundreåret? Var det noen likhetstrekk mellom elitens bokkultur og almuens Eidsvoll? Denne boken handler om bøker og bibliotek i nasjonsbyggingens tidsalder. Den viser at det fantes bøker og boksamlinger på steder man minst har kunne vente det. På skrinne gårder høyt oppe i fjellet, på relativt fattige øyer nord i Norge og i trange daler.

• "Lesebok for jenter - frå Homer til The hunger games" av Solveig Aareskjold
  • "Antikkleksikon" av Jon W. Iddeng
  • "Olav Tryggvason" av Halvor Tjønn
  • "Evigheten i et siv - historien om boken" av Irene Vallejo
  • "Fortellinger. Bd. 1" av Gordon Hølmebakk
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Norske klassikere - bøker, filmer, musikk, radio og TV fra 1945 til i dag" av Sven Ove Bakke
  • "Bibelen på 200 sider - frå dei første sju dagane til verdas ende" av Kari Veiteberg
  • "Syng mig hjæm - Bjørnstjerne Bjørnson 1890-1899" av Edvard Hoem
  • "Vennskap i storm - Bjørnstjerne Bjørnson 1875-1889" av Edvard Hoem