En historie om lesning

av (forfatter) og Arthur O. Sandved (oversetter).

Aschehoug 2007 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forfatteren gir oss lesningens merkelige historie gjennom 6000 år, fra leirtavlen og papyrusrullen til CD-ROM og hypertekst. Han tar oss med på en reise gjennom tidene for å finne ut hva vi leser, hvorfor og hvordan. Vi møter bokelskere og boktyver, vi oppdager bokskatter og berømte bibliotek. Og det blir raskt klart at dette også må være en historie om leseren, altså om oss. Har register.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203210891

EAN 9788203210891

Den frykten som setter lesning opp mot et aktivt liv - den som fikk min mor til å jage meg ut av stolen, ut i det fri - innser paradoksalt nok en viktig sannhet: "Man kan ikke begynne på livet - denne ene, ugjentagelige reise - påny når den er over," skriver den tyrkiske forfatteren Orhan Pamuk i Det hvite slottet, "men hvis man har en bok i hånden, uansett hvor innfløkt og vanskelig tilgjengelig den er, kan man om man vil, gå tilbake til begynnelsen når man er ferdig med den, lese den påny, og på den måten forstå det som var vanskelig og dermed også forstå livet."

litteraturteori, analyse etc.

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla

• "Å reise og skrive - et essay om moderne reiselitteratur" av Arne Melberg
  • "Biblioteket om natten" av Alberto Manguel
  • "Kunsten å lese" av Jan M. Claussen
  • "Hvordan Proust kan forandre ditt liv - ikke en roman" av Alain De Botton
  • "Lyden av leselykke - en bokelskers bekjennelser" av Anne Fadiman
  • "Mimesis - virkelighetsfremstillingen i Vestens litteratur" av Erich Auerbach
  • "Vestens litterære kanon - mesterverk i litteraturhistorien" av Harold Bloom
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Røff guide til samtidslitteraturen" av Marta Norheim
  • "Belgias sorg" av Hugo Claus