Omtale fra forlaget
Aust i Finnmark oktober 1944: Kcenia Nyslåttbuktmo vaskar hjartet til den vesle Pøyken sin med snø, skurar ned heile huset, mjølkar kua. Finnmark brenn. Frå London kjem fabrikkarbeidar og fenrik Olav Sima («Han kan rima!») med oppdrag å avhøyra ein tysk offiser med mykje å lyga om. Etter freden, midt i Oslo, leverer advokatane skarpskodde skriv om kor lite hopehav det var mellom norske kapitalistar og tyskarane. Pengar luktar ikkje, bortsett frå ein mild eim av cyanid. På Bjølsen aust i Oslo: Den tvangsevakuerte Kcenia står på mjølkebutikken, konstabel Sima patruljerer gatene, studerer juss og held orden i mjølkekøen. Å få orden på Pøyken er ikkje like lett. Endå mykje lenger aust øver vesle Oksana Starkopf trufast på piano, og arvar eit skrin med eit manuskript i. Etterkrigstida strammar grepet. Olav Sima blir jurist, Pøyken blir verre og verre. Begge tar ofte turen vest, over fjellet, og vidare over Atlanteren, der Sambandsstatane tar imot dei med opne armar. På underjordisk vis er verda kabla saman. Vest møter Aust, i Norge og i den vide verda. Due og drone er forteljinga om dette. Anmelderne mener: «Glødende Fløgstad!» VG «Ei litterær storhending.» Stavanger Aftenblad «Fløgstad tar pusten fra deg.» Dagbladet «Må bli høstens litterære høydepunkt» Tønsbergs Blad «Kjartan Fløgstad refser og glefser som bare han kan i dette rødglødende romanoppgjøret med løgn og unnfallenhet i norsk etterkrigshistorie. (…) Fløgstad-fans vil fryde seg over en roman av ypperste merke, som flommer over av litterært overskudd.» Sindre Hovdendakk, VG «Diktning, politisk kritikk i form av ramsalte framskrivinger og en thrilleraktig jakt på Olav H. Hauges forsvunne krigsdagbøker går her opp i en høyere enhet. Vi har å gjøre med en ambisiøs roman, et festfyrverkeri som etterlater alvorlige problemstillinger.» Inger Bentzrud, Dagbladet «Fabelaktige, fleipande, fandenivoldske Fløgstad. (…) Ei litterær storhending. (…) Det pendlar gjennom rom og tid, viltert og barokt, på unikt Fløgstad-vis. Og kontroversielt om norsk industri under hakekorset. Kort sagt: Storarta!» (…) «For sjølvsagt er «Due og drone» ein så tett mosaikktekst - med mykje kunnskapsbasert stoff, lasta til randen med stramme scener, dramatiske forviklingar, stadig nye politiske finter eller svingslag retta mot ei rekkje nordmenn, russarar, tyskarar og amerikanarar, fiktive som faktiske – at ein aviskritikk i Stavanger Aftenblad umogleg kan yta fabulatoren og tendensdiktaren Kjartan Fløgstad full rettferd.» Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad «Ved å ta i bruk hele sitt litterære repertoar: språklig ekvilibrisme, satire, ironi, poesi og prosa, spår jeg at dette må bli en av bokhøstens litterære høydepunkt. (…) Kjartan Fløgstads skarpe og tidvis ironiske stil byr leseren på mange herlige stunder.» Finn Stenstad, Tønsbergs Blad «Den historisk-litterære metoden til Fløgstad er givande og krevjande, og det er på same tid forvirrande og pirrande å lese romanen for første gong.» Eivind Myklebust, Klassekampen «Det er det som e...
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2020
Format Heftet
ISBN13 9788205542143
EAN 9788205542143
Serie Gyldendal pocket
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945 2010-2019
Språk Bokmål
Sider 487
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Due og drone. Kjartan Fløgstad.
Dette er mi første bok av denne forfatteren. Boka, og forfatteren i sær, har fått masse skryt, både her og der.
Jeg valgte boka av overnevnte grunner, i tillegg til at jeg synes vi er i ei spennede tid, da vi endelig kan ta opp gråtoner om 2. verdenskrig og etterkrigstida. Var alt så svart/kvitt som mange vil ha det til?
Vel, vi følger for så vidt ikke så veldig mange karakterer i boka, men den er allikevel full av navn, og det tok litt tid for meg å skjønne at det var bare noen ytterst få av dem jeg måtte bli skikkelig godt kjent med. Noe jeg for så vidt ble, men jeg ble på ingen måte imponert over hvordan forfatteren fortalte deres historie, og rullet ut deres karakterer. Her er det svært få dialoger, og i ei bok på over 500 sider blir det lett for mye fortellerstemme når historia ikke brytes mer opp - synes jeg. Forfatteren legger inn noen dikt, her og der, han gjør det, men det gjorde ikke meg mer knyttet til verken historia eller karakterene.
Jeg hadde ventet meg så utrolig mye mer av denne, at skuffelsen er rimelig stor.
Lånte denne boken da den har fått gode kritikeranmeldelser. Har lest noen av Fløgstad tidligere også. Denne leser innehar antagelig for svakt intellekt til å se storheten, det fenger rett og slett ikke. Han blander fakta og kildereferanser med vill fantasi så jeg etter hvert gir opp å reflektere over hva som bare er "surr" og hva som kan antas å være fakta.
Forfatteren serverer likevel mange flotte formuleringer og frodige framstillinger. Og bevares, mange kloke og fine betraktninger om storpolitikk, krigsoppgjøret mm. Jeg hadde ønsket meg mer av det og mindre av slikt som vi vestlendinger rett og slett kaller "vas". Beklager.
Velskrevet, intelligent roman, der det utvilsomt er gjort et grundig forarbeide.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketLukka er som frostrøyk, den er uhandterleg og ullen, du ser den best på avstand, ikkje når du vasar rundt inne i den og opplever lykkelege dagar.
Ved at De hvite pennene konsekvent brukte den nye nemninga globalisering i staden for det forelda omgrepet imperialisme, fekk stadig fleire augo opp for dei positive sidene, rettare sagt det historisk naudsynlege ved denne verdensomspennande prosessen.
57 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket