Drapet på kommandanten

av (forfatter), Ika Kaminka (oversetter) og Yngve Johan Larsen (oversetter).

Pax 2020 Heftet

En trettiseks år gammel portrettmaler blir dumpet av kona. Han flytter ut på dagen, og etter en tid ender han opp i et hus i de japanske fjellene. Huset har tilhørt en berømt gammel maler. Snart begynner det å skje merkelige ting. På loftet finner han et uhyggelig bilde, «Drapet på kommandanten», malt av husets tidligere eier. Han klarer ikke å slippe tanken på det. Funnet av bildet setter i gang en rekke surrealistiske hendelser. Her inngår overnaturlige fenomener som på typisk Murakami-vis fører historien i bisarre retninger. Den navnløse fortelleren er, som mange av Murakamis figurer, en ensom ung mann som leter etter en retning i livet og i kjærligheten.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2020

Serie Drapet på kommandanten (1-2)

Omtalt sted Japan

Dette er fortellerkunst på sitt beste. Jeg synes at de to som har oversatt boken til norsk bør få ros også. Språket flyter lett og muntert i denne romanen som er mer en reise gjennom følelser, tanker og intriger samtidig som man (i kjent Murakami stil) kan glede seg til de overnaturlige elementene som kommer byksende ut av denne boken. Anbefales på det sterkeste.

• "Jern & metall - noveller" av Levi Henriksen
  • "Aldri" av Ken Follett
  • "Levende og døde" av Kang Han
  • "Menn uten kvinner" av Haruki Murakami
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Irène" av Pierre Lemaitre
  • "Fuglekikkeren" av William Shaw
  • "Rød mann/sort mann - roman" av Kim Leine
  • "Elefanten som forsvant" av Haruki Murakami
  • "Bli hvis du kan, reis hvis du må ; Alle vil hjem, ingen vil tilbake ; Det finnes ingen helhet" av Helga Flatland
  • "Trilogien om Gutten" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Mannen med de blå sirklene" av Fred Vargas