Drapene i Tistedal

av (forfatter) og Harald Haave (forfatter).

Gyldendal 1993 Innbundet

De fire drapene i Tistedal i 1991/92 lamslo bygdesamfunnet. Etterkrigstidens mest omfattende drapssak fikk også en massiv nasjonal mediedekning. I denne boka skildres politiets møysommelige oppklaring av sakene. Det gis innblikk i pressens arbeidsmetoder, og i forholdet mellom politi og presse.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205219625

EAN 9788205219625

Omtalt sted Østfold

Jeg hadde butikken som en av mine nærbutikker, og selv om jeg på ingen måte var direkte innblandet i dette, så var det en stor del av hverdagen til oss alle i området da det sto på. Og selv om jeg, etter å ha lest boka, helt tydelig har husket feil i forhold til tidslinjen, så er det allikevel umulig å glemme dette. Å lese ei bok om noe man nesten har stått midt oppe i selv føles litt absurd, for det føles litt som fiksjon, samtidig som jeg vet at det er 100 % reelt.
Historisk sett er det en god bok med et godt innblikk i journalistenes arbeidsmetoder. Jeg var nok litt for ung til å følge noe særlig med i media da dette foregikk, så jeg synes det var en interessant vinkling.
Terningkast 5.

• "Bare et barn - kriminalroman" av Hanne Kristin Rohde