Diplomacy

Pocket Books 1997 Heftet

Forlag Pocket Books

Utgivelsesår 1997

For en murstein! Men en gullgruve om en har sans for internasjonal politikk. Her trekkes det linjer fra Frankrikes Richelieu på 1600-tallet til oppløsingen av Sovjetunionen på 1990-tallet. Men boka er også rik på detaljer som kan virke avsporende, var det ikke for at Kissinger (og hans flittige medarbeidere) sørger for å bringe leseren til sans og samling ved slutten av hvert kapittel.

En svakhet er likevel at kapitlene blir lengre fram mot vår egen tid. Hele tre kapitler brukes på Vietnam-krigen og ikke minst Kissingers egen rolle i fredsforhandlingene på 1970-tallet. Det blir mer selvbiografi enn historie; mer vekt på USA enn resten av verden. Likefullt en grundig og briljant bok.

Historically, Germany has been either too weak or too strong for the peace of Europe

Wilson's absence from Washington aside, it is almost always a mistake for heads of state to undertake the details of a negotiaton. They are then obliged to master specifics normally handled by their foreign offices and are deflected onto subjects more appropriate to their subordinates, while being kept from issues only heads of state can resolve. Since no one without a well-developed ego reaches the highest office, compromise is difficult and deadlocks are dangerous.

It is in the nature of prophets to redouble their efforts, not to abandon them, in the face of a recalcitrant reality.

[President Woodrow] Wilson's appeal to America to go forth in the pursuit of democracy produceced acts of great creativity. It also led it to such disastrous crusades as Vietnam.

What political leaders decide, intelligence services tend to seek to justify. Popular litterature and films often depict the opposite--policymakers as the helpless tools of intelligence experts.

Verdt å lese foran USAs presidentvalg 2024
Amerikansk politikk og samfunnsliv virker til tider uforståelig - ikke bare for utlendinger, men også amerikanerne selv. Flommen av bøker som lover oss innsikt synes bare å vokse. Noen av dem innfrir faktisk, men ingen av dem gir etter mening det fullstendige bildet. I beste fall utfyller bøkene i denne listen hverandre.

Noen av bøkene har sterkt fokus på enkeltpersonen Donald Trump. Som tidligere president skiller han seg så mye fra sine forgjengere at han får ekstra mye oppmerksomhet selv etter bare fire år i embetet. Siden verken amerikanerne eller resten av verden er ferdige med ham, har framstillingene fra årene 2016 til 2020 fortsatt interesse.

Bøkene her tar også for seg brede politiske strømninger og utfordringer som det amerikanske samfunnet står midt oppe i. Norske og andre utenlandske forfattere har bidratt med bøker som gir oversikt. Klikk på den enkelte boka for å få en fyldigere omtale. (Skrevet 28.3.24).

Blant kommentarene nederst på lista har andre bokelskere nevnt bøker som de har funnet nyttige, men som jeg ikke har lest selv.

Bøkene på denne lista dekker en periode i Vest-Europa på 300 år fra begynnelsen av 1500-tallet til slutten av 1700-tallet. Mye har preg av framveksten av individualisme, rasjonalisme og samfunnskritikk. Forfatterne jeg har lest i det siste driver gjøn med meste, men pakker gjerne - av forsiktighetshensyn - satiren sin inn i fantasifulle utopier, en tidlig form for science fiction. Men her er også bøker som innvarsler et mer humant, tolerant syn på tilværelsen. Forfatterne på 1700-tallet legger gjerne vekt på betydningen av et fantasi- og følelelsliv som ikke lar seg innordne strenge rasjonalitetspåbud. Med andre ord begynnelsen på romantikken.

Nederst på lista finnes en rekke faktabøker som jeg synes har vært nyttige for å se forfatterne og deres bøker i sammenheng med tiden de er skrevet i. Her får du også forklaringen på at det er temmelig tynt med med nordiske forfattere på leselisten min. Holberg og Wessel kommer kanskje med ved et seinere høve. (Skrevet 14.7.2019, redigert 18.2.2023).

• "Norsk historie 1914-2000 - industrisamfunnet - frå vokstervisse til framtidstvil" av Berge Furre
  • "Europa tar form - år 300 til 1350" av Sverre Bagge
  • "Mørkets hjerte" av Joseph Conrad