Sammensvergelse

hvordan Russland hjalp Donald Trump inn i Det hvite hus

av (forfatter) og John Grande (oversetter).

Press 2017 Innbundet

London, desember 2016: Luke Harding møter tidligere MI6-agent Christopher Steele for å fritte ham ut om Donald Trumps bånd til Russland. Harding blir anbefalt å følge to spor: penger og sex.

Washington, januar 2017: Steeles sensasjonelle etterretningsrapport hevder at Kreml har «dyrket, støttet og hjulpet» Trump i en årrekke og at de sitter med et sterkt kompromitterende materiale som kan gi dem kontroll over den nyvalgte presidenten. Trump svarer på Twitter: «FAKE NEWS».

I denne eksplosive thrilleren om Trumps bånd til Russland, dokumenterer den prisvinnende gravejournalisten Luke Harding omfanget av det politiske spillet som Putins Russland har bedrevet for å undergrave det amerikanske demokratiet. Med dyp innsikt i Putins mafiastat og unik tilgang til etterretningskilder som har ettersporet Trumps mangeårige og lyssky samrøre med russiske interesser, avdekkes nettverkene som hjalp Donald Trump inn i Det hvite hus.

Kapittel for kapittel fremkalles bildet av en sammensvergelse mot demokratiet som belønnes med det mest sjokkerende presidentvalget i USAs historie - en sammensvergelse som Robert Muellers spesialetterforskning nå har under opprulling.

«... og det finnes INGEN SAMMENSVERGELSE!» Donald Trump på Twitter, 30. oktober 2017

Forlag Press

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted USA Russland

Omtalt person Donald Trump

Sørgelig aktuelt om Trump.
Boka er en journalistisk bragd om en episode i amerikansk politikk som jeg skulle ønske at verden hadde gjort seg ferdig med. I 2016 arbeidet russerne i det skjulte for valget av Donald Trump som amerikansk president. Dette er det i ettertid liten tvil om. Men var Trump innforstått med denne støtten selv? Den britiske journalisten Luke Harding kan dokumentere Trumps økonomiske forbindelser til Moskva, men møter veggen når det gjelder eventuelle politiske bindinger.

Likevel ble flere i Trumps nettverk seinere straffedømt for å ha løyet om sine kontakter med makteliten i Russland. Det er skremmende å se at noen av dem, som Trumps første valgkampleder Paul Manafort, igjen kan være aktuelle som støttespillere under den kommende valgkampen.

Boka framstår som et godt eksempel på grundig, detaljert gravejournalistikk, spennende skrevet.

Verdt å lese foran USAs presidentvalg 2024
Amerikansk politikk og samfunnsliv virker til tider uforståelig - ikke bare for utlendinger, men også amerikanerne selv. Flommen av bøker som lover oss innsikt synes bare å vokse. Noen av dem innfrir faktisk, men ingen av dem gir etter mening det fullstendige bildet. I beste fall utfyller bøkene i denne listen hverandre.

Noen av bøkene har sterkt fokus på enkeltpersonen Donald Trump. Som tidligere president skiller han seg så mye fra sine forgjengere at han får ekstra mye oppmerksomhet selv etter bare fire år i embetet. Siden verken amerikanerne eller resten av verden er ferdige med ham, har framstillingene fra årene 2016 til 2020 fortsatt interesse.

Bøkene her tar også for seg brede politiske strømninger og utfordringer som det amerikanske samfunnet står midt oppe i. Norske og andre utenlandske forfattere har bidratt med bøker som gir oversikt. Klikk på den enkelte boka for å få en fyldigere omtale. (Skrevet 28.3.24).

Blant kommentarene nederst på lista har andre bokelskere nevnt bøker som de har funnet nyttige, men som jeg ikke har lest selv.

• "Mein lieber Reichskanzler! - Sveriges kontakter med Hitlers rikskanselli" av Staffan Thorsell
  • "USA - en supermakt i krise" av Espen Hammer
  • "Bitter seier - Narvik, 10. april-10. juni 1940" av Alf R. Jacobsen