Dette forandrer alt

et dusin historier

Tiden 2010 Innbundet

Dette er en samling noveller om en ung mann på leting etter seg selv i en vinterkald, ikke navngitt by. Broren han hatet, savner han allikevel, nå som han er død. Han kommer fra en bygd han har forsøkt å flytte vekk fra, men som aldri riktig vil slippe taket i ham. Dette er forfatterens første bok.

Et dusin spreke, morsomme noveller der du aldri vet hva som skjer på neste side. En ung mann på leting etter seg selv i en vinterkald, ikke navngitt by. En bror han hatet, men som han savner allikevel, nå som han er død. En bygd han har forsøkt å flytte vekk fra, men som aldri riktig vil slippe taket i ham. Vi får håpe det går bra. Dette forandrer alt handler imidlertid om noe helt annet. Debutant Bjarte Arneson har skrevet nøyaktig ett dusin historier. Resultatet er et boblende overflødighetshorn av utøylet fantasi som skiller seg fra det meste annet i norsk samtidslitteratur. Skal du lese én bok om reggae, retroflekser og Kjell Magne Bondevik, må det nesten bli denne.

Forlag Tiden

Har aldri ledd så mye av en bok før. Originale noveller hvor den ene absurditeten overgår den andre, uten at det blir for drøyt.

Prosjektet steg som en kork i det polistiske systemet, og havnet til slutt i hendene på Terje Røed-Larsen i FN og Kjell Magne Bondevik i Oslosenteret for fred og menneskerettigheter. De to skulle snart framlegge en ny slagplan for eksport av fred for deler av regjeringen, en nokså tradisjonell slagplan som manglet akkurat den nyheten onaniteorien representerte. Bondevik var dratt mellom egen kyskhet og ønsket om å gjøre noe godt for menneskeheten, men sa seg etter hvert villig til å fronte prosjektet.

• "Den andre viljen - essays" av Bjarte Breiteig
  • "Dagen før halv tre - roman" av Per Schreiner
  • "Vi var enige om noe" av Unnveig Aas
  • "Liten kokebok - roman" av Agnar Lirhus
  • "Kvelningsminner" av Eivind Hofstad Evjemo
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "Du og jeg og Vito" av Bjarte Arneson
  • "Behold meg - prosadikt" av Tora Sanden Døskeland