Den stille uke

EAN 9788203364297

Serie Harinder Singh (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Hedmark

Pageturner! Klarte nesten ikke å legge bort denne.

Flott debutbok av forfatteren!

Harinder Singh er en halvt indisk kriposetterforsker. Da det blir begått et drap sendes han tilbake til småbyen Elvestad, eller Staden - byen hvor han selv vokste opp. Dette får han til å minnes gamle konflikter. Sammen med kollega Rachel Hauge begynner de å pusle sammen bit for bit i drapspuslespillet. Det viser seg å være litt flere brikker enn de først trodde.

Les hele omtalen her

Boken holder spenningsnivået oppe hele veien. En tradisjonell krimbok.

Noen ganger finner man påfallende likheter mellom to bøker. Man merker det når det er kort yid mellom lesingen av de to. Sikkert helt tilfeldig, men likevel ganske så påfallende.

Forrige boka jeg leste var «Gullungen» av den britiske forfatteren C.J. Tudor. Da jeg nå leste boka til Næss, fikk jeg i starten en sterk følelse av déjà vu. Begge finner sted i en småby, forhatt av bokas hovedperson. Likevel vender de begge tilbake hit, den ene av indre påtrykk, den andre av et tilsvarende ytre. I begge bøkene er det en fiendefamilie som gjennom generasjoner har hatt stor makt og som i høyeste grad misbruker denne makten. En forsvinningssak spiller en stor rolle både hos Tudor og hos Næss. De forsvunne er jenter, og da de hos begge dukker så uventet opp igjen, er de blitt temmelig forandret.

De forsvunne er i Næss sin bok en tenåringsjente. Hun har vært på korøving i kirken og kommer aldri hjem. Senere får vi vite at hun motvillig hadde blitt med i bilen til Axel, klassekamerat fra den mektige familien. Underveis hadde gutten utøvet voldtekt og den høyst traumatiserte jenta, Carina, hadde oppsøkt presten fordi hun trengte å prate med en hun stolte på. Men presten var slett ikke slik Carina og andre trodde. Han tok henne med til Sverige, og der ble hun utsatt for enda verre ting. Underveis i boka får presten smake hevn av den aller verste sort. Noen år senere blir så Axel funnet drept. Det skjer flere drap i løpet av boka, noen planlagte og andre som resultat av en oppstått dramatisk situasjon.

Saken skal etterforskes, og kriposetterforsker Harinder Singh blir motvillig sendt til småbyen fordi han har vokst opp der og skulle kjenne forholdene. Harinder er av indisk herkomst noe han ble mobbet for i barndommen.

Forøvrig har boka naturligvis en dobbelt betydning. Nåtidshandlinga utspiller seg i påskeuka. O det som da foregår er alt annet enn stille og rolig.

Har lyst til å lese disse bøkene.

Bøker lest i 2019

Egen liste over leste bøker

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Skyggedalen" av Viveca Sten
  • "Skjebnesteinen - kriminalroman" av Sven Petter Næss