Cecilie Skog og de tre polene

av (forfatter) og Sigri Sandberg Meløy (medforfatter).

Wigestrand 2006 Innbundet

Cecilie Skog er første kvinne i verden som har besteget de tre polene Nordpolen, Sydpolen og Mount Everest. I tekst og bilder skildrer hun sin ferd på ski, gjennom skruis, og kampen for å bestige verdens høyeste fjell.

Cecilie Skog er eneste kvinne i verden som har nådd de tre polene - Nordpolen, Sydpolen og Mount Everest, og toppen av det høyeste fjellet på hvert kontinent - "seven summits". Hun var første norske kvinne på en fjelltopp over 8000 meter, og hun er første og eneste kvinne i verden som har gått på ski fra fastlandet til Nordpolen. Ekspedisjonen med Rolf Bae og Per Henry Borch i 2006 tok 49 dager og var den raskeste noen sinne. Hvorfor gjør hun dette? Hva tenker hun på? I denne boka får du bli med Cecilie Skog på ski til Sydpolen, gjennom skruis til Nordpolen og gispende etter luft på verdens høyeste fjell. 175 vakre og unike fotografier dokumenterer turene. En flott gavebok!

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Polarområdene Nepal

Omtalt person Cecilie Skog

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Til Rolf - tusen fine turer og én trist" av Cecilie Skog
  • "Ekspedisjoner i bjørneland" av Lars Monsen
  • "I Roald Amundsens skispor - kappløpet til Sørpolen - 100 år etter" av Stein P. Aasheim
  • "Mot toppen" av Randi Skaug
  • "Drømmen om nord" av Tonje Blomseth