Et friluftsliv

av (forfatter) og Sigri Sandberg (medforfatter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Et helt unikt friluftsliv!

Cecilie Skog er en av verdens fremste kvinnelige eventyrere. Hun er den eneste i verden som både har besteget Seven Summits, gått til Sydpolen og Nordpolen.
Hun har også krysset Antarktis uten etterforsyninger, med ren muskelkraft. For første gang er alle disse turene og enda flere samlet i én bok. For Cecilie har også krysset Grønland fem ganger, besteget fem 8000-metere og prøvd å komme seg til Nordpolen om sommeren..
Men det finnes mellomrom. Det finnes sorg. Så dette er i tillegg en bok om katastrofen på K2, der hun mistet mannen sin, Rolf Bae, i 2008. Det er også en bok om de aller første fjellene, barndom og det å føle seg annerledes. Cecilie byr på seg selv og forteller om å danse på tv, hvordan det var å gå gravid over Grønland og om å seile av gårde i sin nye drøm, båten «Fryd».

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205473430

EAN 9788205473430

Omtalt person Cecilie Skog

En flott bok om en veldig spennende person!

Rolf lærte meg mye. Kanskje noe av det viktigste han lærte meg, var at drømmer er dyrebare. Drømmer skal man ikke snike seg etter. Dem skal man kaste seg over, gripe tak i med begge hendene og leve fullt ut.

Det var så trist at bare noen teite tær skulle få bestemme så mye over dagen, når resten av kroppen jublet og hadde lyst til å kose seg på skitur.

Jeg tror ikke menneskekroppen er helt tilpasset by- og innelivet. Iallfall ikke min kropp. Den liker å slite litt. Være ute. Underveis. Kanskje det rett og slett er en urfølelse. Kanskje det ikke er meningen at jeg skal være i ro. Jeg husket de hvite, trange sykehuskorridorene da jeg jobbet som sykepleier. De kvelte meg fullstendig.
Og hva er det folk blir lykkelige av nå? Gå Birken? Ja, nettopp, slite litt.

Bøker jeg har lest i 2016

• "Truls til fjells - tjukk mann i tynn luft" av Truls Svendsen
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "I Roald Amundsens skispor - kappløpet til Sørpolen - 100 år etter" av Stein P. Aasheim
  • "Truls over Grønland - 120 kg sofagris, 600 km på ski og andre historier fra et kaloririkt liv" av Truls Svendsen
  • "Grisen er dekket av svinepels" av Unni Lindell
  • "Cecilie Skog og de tre polene" av Cecilie Skog
  • "Antarktis - 71 dager, 1800 kilometer og én million tanker" av Cecilie Skog
  • "Berserk til Valhall" av Jarle Andhøy
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug
  • "Nissen kan også brukes om sommeren" av Unni Lindell
  • "Norske problemer - hundre grunner til ikke å stå opp om morgenen" av Finn Bjelke