Antarktis

71 dager, 1800 kilometer og én million tanker

av (forfatter) og Sigri Sandberg Meløy (medforfatter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Skog skildrer her hvordan hun i 2009 sammen med Ryan Waters går på ski over Antarktis, uten hjelp i form av etterforsyninger, skiseil eller hunder.

«Når jeg er på tur, kan jeg samle tankene mine og finne roen.»

I november 2009 spenner Cecilie Skog på seg skiene. Foran henne ligger Antarktis, bak henne henger en pulk på 136 kilo. Som den første i verden skal hun sammen med amerikaneren Ryan Waters krysse hele kontinentet på ski, fra kyst til kyst, uten etterforsyninger eller hjelp fra skiseil eller hunder. Etter 70 dager og 1800 kilometer har de krysset verdens kaldeste og mest forblåste kontinent.
Dette er en svært ærlig bok fra en av Cecilies Skogs hardeste turer. Den handler om sorg, mestring kombinert med store naturopplevelser, om å ta et skritt av gangen, enten det er for å krysse Antarktis eller det er for å begynne å leve igjen etter å ha mistet sin aller kjæreste.
Teksten er basert på dagboka Cecilie skrev i hver dag under turen.

ISBN13 9788205414846

EAN 9788205414846

Omtalt sted Antarktis

Omtalt person Cecilie Skog

Når folk spør meg hvorfor jeg orker, spør jeg tilbake: - ja, men du da, hvordan orker du? To barn som skal kles på og leveres hit og dit, mann og full jobb, masse møter som skal forberedes, foreldremøter, trening og et hus som skal vaskes. Det livet framstår som minst like slitsomt for meg som min jobb

Plutselig står vi der i tåkehavet, fornøyde og med smil på. Lykkeglimt. Et av disse øyeblikkene vi setter på kontoen for gode minner.

Natur er avstressende. Og turlivet er godt. Enkelt. Langt fra mas og kjas og e-post og telefoner. Det handler om noe som får alle cellene i kroppen til å juble. Samtidig!

Dette leste jeg i 2013

• "På tur om vinteren" av Lars Monsen
  • "I Roald Amundsens skispor - kappløpet til Sørpolen - 100 år etter" av Stein P. Aasheim
  • "Cecilie Skog og de tre polene" av Cecilie Skog
  • "Mot toppen" av Randi Skaug
  • "Tøffe turer med trøkk" av Lars Monsen
  • "Til Rolf - tusen fine turer og én trist" av Cecilie Skog
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Sepp - en biografi om Leonhard Seppala" av Nina Kristin Nilsen
  • "Polarheltinner - Cecilie Skog, Liv Arnesen, Monica Kristensen, Christiane Ritter, Wanny Woldstad, Ellen Dorthea Nøis, Hanna Resvoll-Holmsen" av Sigri Sandberg Meløy
  • "Et friluftsliv" av Cecilie Skog
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug