Nilen

historiens elv

Aschehoug 2012 Innbundet

Det er lenge siden en tung fagbok er kommet i fem opplag og er solgt i mer enn 10 000 eksemplarer i Norge. "Nilen. Historiens elv" har gjort det, til tross for dens tema: en omstendelig historisk reise langs en elv i Midtøsten og innover i Afrika, fra utløpet ved Middelhavet til kildene ved "Månefjellene".
Forfatteren øser av sin kunnskap om elvens geografi, klassiske historie, dens myter og moderne vannpolitikk, og boken er breddfull av fortellinger om alt fra Henrik Ibsen på tur i Egypt til sentrale personer i kampen om elven - fra Cæsar og Kleopatra til Churchill og Mussolini og fram til dagens statsledere.
"Nilen" er en viktig bok om et hyperaktuelt tema samtidig som den altså har bred appell. TV-serien "Kampen om Nilen" (vist på NRK1) er bygd på denne boken.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788203292514

EAN 9788203292514

Omtalt sted Afrika

Fantastisk bok. Tvedt har en kunnskap uten like og er i tillegg en meget god forteller. Jeg fikk en utrolig god innføring i elvas historie og hva den har betydd for verdenshistorien. Kriger, utvikling av teknologi, kolonisering og vestens stadig forsøk på å skaffe seg kontroll over Nildeltaet. Oppdagere, eventyrere, og de enkelte lands utvikling og avhengighet av Nilen. Fortiden fortalt på en slik måte at nåtiden ble bedre forstått. Jeg tenker på konflikten i Sudan, massakrene i Rwanda, alt satt i perspektiv.

Han førte meg gjennom historien fra Jesus og Marias flukt opp Nildeltaet, Ernst Mensen forsøk på å løpe for å finne Nilens kilde, og bakgrunnen for Barack Obamas fars studietur til USA. Helt utrolig. Sekser og favorittbok, uten tvil!

Terje Tvedt vet hva han skriver om der han fører oss oppover - dvs sørover - Nilen!
Anbefales!

Irriterende belærende tone hele veien gjennom. Omvendt rasisme.
Det er få ting som får piggene mine så ut som den "jeg sitter her i flyet og lurer på hvor stupide andre europeere er"-holdningen, uten at forfatteren beviser en suveren forståelse av livet eller verden senere, som gjør at man kan godta introduksjonen.
Interessante fakta, javel, men denne boka fikk jeg i vrangstrupen. Se heller TV programmet mens du spiser berlinerboller eller tar en pjolter - på ren trass.

Vi snegler oss fremover mellom biler hvor sjåførene synes å tro at trafikkreglene er for alle andre enn dem selv.

Det er nettopp når samtiden er så dramatisk, flytende og uoversiktlig at historisk kunnskap blir viktig, for misforståelse av samtiden er uunngåelig om man ikke forstår fortiden.

Det er alltid problematisk å trekke historiske paralleller, for det som kjennetegner historien, er jo at den aldri gjentar seg.

Stedet har vært kjent som "Egypts hage" i tusener av år, også kalt "ørkenens paradis". Det er en pulserende oase – med vakre moskeer, gamle kirker og oldtidsminnesmerker. Når man er i sentrum av denne 692 kvadratkilometer store landsenkningen og ser palmer som alle bøyer seg i samme retning, esler som bærer laster med korn og frukt som ser altfor tunge ut, noen vannbøfler som kontemplativt studerer de forbipasserende, og bønder, ja, overalt bønder som jobber på de små, grønne åkerlappene, er det ikke lett å forstå at det nesten ikke regner her.

Arvefølgen var et gjennomgående problem, og det brøt stadig ut nye stridigheter om hvem som skulle være konge.Regelen var at den kongespiren som tapte, fikk slekten sin utryddet.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Hellas fra sør til nord - en reise i gammel og ny tid" av Aage Hauken
  • "Den evige sne - en skihistorie om Norge" av Tor Bomann-Larsen
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Christian IV - konge av Danmark og Norge" av Lars Roar Langslet
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Den røde Baron - flygerheltens egen historie" av Manfred von Richthofen
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien