Brødtekst

fortellinger om mat

av (redaktør).

Gyldendal 2000 Innbundet

Boka inneholder dikt, noveller og essays om mat og måltider av over 20 forfattere, bl.a. Karen Blixen, Johan Borgen og Roald Dahl.

Fortærende litteratur om mat. I denne antologien er de beste novellene om mat og måltider samlet. Over 20 forfattere, blant andre Karen Blixen, Roald Dahl og Johan Borgen er representert. Alle skriver om maten på sin måte, men, som ved ethvert godt bord, bugner det også her, av glede og rus, av sunt og usunt. Med forord av Andreas Viestad.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275584

EAN 9788205275584

Språk Bokmål Nynorsk

Når vi snakker, skriver eller leser om mat, er det ikke bare en fattig erstatning for måltidet (..)
Ordene har en verdi i seg selv, de er også i stand til å påvirke vår kropp og vår oppfatning av maten - skjerpe apetitten, skape avsky eller bringe tilbake minner om mat og situasjoner som for lengst var glemt.
Frå Forord av Andreas Viestad

"Brødtekst" er ein antologi frå Gyldendal, redigert av Mattis Øybø, utgitt i år 2000.
Innhaldet er variert, både når det gjeld tid og rom...frå tidleg 1800-tal til meir moderne tid - og har med både norske, nynorske og utanlandske forfattarar. Der er kjende noveller, tekstar og dikt - og dei som iallfall for meg er meir ukjende.
Eg opplevde å få eit godt "gjensyn" med Lunsjen av W. Somerset Maugham, Babettes gjestebud av Karen Blixen og Jan Erik Vold sin Tale for loffen. Eg fekk ei god oppleving i Jens Bjørneboe sitt dikt Om steder på jorden og mat jeg liker - og eg vart nesten overraska over det gamalmodige språket i Grauten paa Grut av A. O. Vinje. (Hadde gått i gløymeboka)
I tillegg er der fleire lesverdige tekstar av kjende forfattarar.

Antologiar er slett ikkje så verst innimellom - ein kan både oppdage og gjenlese overraskande gode tekstar - både språkleg og innhaldsmessig, og det seier eg ikkje neitakk til.

Middelhavet!
Dine fullkomne måltider
pryder min kjærlighet
til dig!
Selv det enkleste:
oliven, brød, vin
i den varme natt
med fred i sjelen, måneskinn
og det gamle vannhjul!

Jens Bjørneboe - Om steder på jorden og mat jeg liker

Da Martine og Philippa var unge piker, hadde de vært helt usedvanlig vakre. Deres skjønnhet var av den samme lysende, nesten overjordiske art som de blomstrende frukttrærne og den evige snøen.

Frå Babettes gjestebud

....Og generalen drakk fort ut glasset. For hva skal en fornuftig mann gripe til når han ikke kan stole på sin fornuft lenger? Det er bedre å være full enn gal.

Frå Babettes gjestebud

Det var Havregraut av det rette Slaget, det. Saadirne stodo med Piggar nett som Busti paa ein Griserygg, og svart var han som Oskegraut.
(...)
Storetarar skulde kjenna for ei Sæla det er, naar det soleides skrapar og riflar nedigjenom og river med seg gamle Matsyndir; men fyrst maatte dei liksom eg vera trøytte og skrubbsvoltne og som ein Lutefisk utbløytte av Sveitting og Lauging.

Grauten paa Grut av A.O. Vinje

I hyllene mine finst der ein del bøker som nesten - men berre nesten - eg er åleine om å ha. Lurer ofte på kvifor.....Og nokre av dei burde kanskje fleire hatt gleda av??

• "Surrogater - noveller" av Bjarte Breiteig
  • "Atlas over fjerne øyer - femogfemti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til" av Judith Schalansky
  • "Rastløs" av Kenneth Moe
  • "Om sommeren" av Karl Ove Knausgård
  • "Heftige bånd" av Vivian Gornick
  • "Historier om trøst" av Ida Hegazi Høyer
  • "Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født - roman" av Mona Høvring
  • "Gud velsigne Dem, Mr. Rosewater, eller Perler for svin" av Kurt Vonnegut
  • "De polyglotte elskerne - roman" av Lina Wolff