De polyglotte elskerne

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Oktober 2018 Innbundet

Ellinor kommer fra en liten by i Skåne. «Jeg er trettiseks år gammel og ønsker meg en øm, men ikke altfor øm, mann», skriver hun i en kontaktannonse på en datingside. Profilen leder henne til Calisto, en overvektig litteraturkritiker med voldelige tendenser og et hus ved havet.
Max Lamas drømmer om en elskerinne som snakker alle hans språk. Jakten på henne tar ham fra Stockholm til Italia, hvor han lærer å kjenne en adelskvinne på randen av ruin. Barnebarnet hennes, Lucrezia, har sin helt egen plan.
I denne flerstemte romanen står mannens blikk på kvinnen i sentrum, men også forførelsen, ydmykelsen og maktkampen. Lina Wolff har skrevet en mørkt humoristisk, intens og intelligent tekst om språk og seksualitet - og om det polyglotte, det flerspråklige, i hver og en av oss.

Forlag Oktober

Omtalt sted Sverige Italia

Tildelt litteraturpris Augustprisen 2016

36 år gamle Ellinor setter inn en kontaktannonse på en datingside. Ønsket hennes er en øm mann, men ikke for øm. Kontakt oppnås, og Ellinor reiser fra Skåne til Stockholm for å møte Calisto. Han er litteraturkritiker, meget overvektig og har voldelige tendenser.
Forfatteren, Max, drømmer om kvinner. Drømmekvinnen kan snakke alle hans språk. Han forlater Stockholm for å finne henne, og havner i Italia. Han finner en ruinert adelskvinne og et barnebarn med en plan.

Litt interessant, litt høytravende, litt uforståelig. Ga meg lite dessverre.

Man vet ikke hvem man gifter seg med, men man vet hvem man skiller seg fra, for i disse situasjonene kommer alle menneskets lavvannsmerker for en dag. Det finnes ikke sånne som deg lenger, sa jeg. Du er helt unik. Og en del av meg kommer alltid til å elske deg. Min kone kremtet og sa at hun gjerne ville at vi skulle være venner, men hvis jeg kunne la være å bli patetisk, ville hun sette pris på det.

Sinne er en ferskvare, og hvis man ikke sørger for å kvitte seg med det i tide, blir man gående med det siden, og det er som å gå rundt på en fest med en stinkende hundelort under skoen. Folk kjenner lukten, og man kjenner den selv, det er ikke en sånn lukt som blir borte fordi man oppholder seg i den, tvert imot.

«Det er ikke så mye i livet som kan måle seg med å slåss», sa jeg.
Jeg skjønte hvordan det lød i deres ører, men jeg synes likevel fortsatt at det er sant. Jeg har aldri vært så nær noen som i det kjellerlokalet i de årene. Det har med konsentrasjon å gjøre, og hvordan man leser ting i øynene på folk. Sex fungerer annerledes. Det finnes folk som lukker øynene og runker hele livet, i hånden sin eller mellom beina på en annen, men det hender aldri noe i hjernen på dem. Når man står overfor en motstander, derimot, er det øyeblikk da man kan se rett inn i den andre og forstå nøyaktig hvem han eller hun er. Dessuten, og det sa jeg også til vennene mine, så er du ikke ordentlig gammel så lenge du kan sette et spark i hodet på en som er høyere enn deg selv.

• "Omriss" av Rachel Cusk
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "City on fire" av Garth Risk Hallberg
  • "Bonita Avenue" av Peter Buwalda
  • "Sommerregn" av Marguerite Duras
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson