Anthem

Plume 2005 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forfatteren tar opp temaet om menneskemassenes makt og om det ensomme mennesket som tør å skille seg ut ved å ha andre meninger enn flertallet. I en kjærlighetsløs, upersonlig og fremmedgjort verden tør en mann å velge den kvinnen han elsker.

Forlag Plume

Utgivelsesår 2005

Språk Engelsk

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

• "Objectivism - the Philosophy of Ayn Rand (The Ayn Rand Library, Vol 6)" av Leonard Peikoff
  • "The Virtue of Selfishness (Signet)" av Ayn Rand
  • "Atlas Shrugged" av Ayn Rand
  • "Notes from an exhibition" av Patrick Gale
  • "Kildens utspring" av Ayn Rand
  • "Fortellingen om sju bål - roman" av Johan B. Mjønes
  • "En gal manns opptegnelser og andre fortellinger" av Lev Nikolajevitsj Tolstoj
  • "Atlas shrugged" av Ayn Rand
  • "The informers" av Bret Easton Ellis