Stillheten

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788205545731

EAN 9788205545731

Omtalt sted New York

BOKOMTALE: Stillheten av Don Delillo. Leseeksemplar fra Gyldendal

Historien starter med Tessa og Jim som er på flytur fra Paris til New York. Jim er veldig opptatt av all den elektroniske informasjonen som står på tv-skjermen; flyturens progresjon, tidspunkt for ankomst, lufttemperatur, hastighet og tidspunkt for ankomst. Tessa sitter for det meste å noterer i en skrivebok. I NY sitter noen andre og venter på disse til en felles middag. Plutselig begynner flyet å riste og alle de teknologiske innretningene slutter å fungere.

Dette var nok ikke helt "min type bok".
Les hele omtalen her

Veldig kort og overfladisk bok, drøyt 120 sider med stor skrift og halvannen linjeavstand, usikker på om dette kan kalles en roman selv om forlaget har klassifisert den som det. Fikk lite ut av dette.

Til andre tider, mer eller mindre normale, er det alltid folk som stirrer på telefonene sine, morgen, middag, kveld, midt på fortauet uten å ense alle som skynder seg forbi, oppslukt, trollbundet, besatt av den bærbare enheten, eller de kommer gående rett mot ham før de plutselig dreier unna, men nå kan de ikke det, alle de digitale junkiene, for telefonene er ute av drift, allting ute, ute, ute av drift.

Verden er alt. Individet ingenting. Forstår vi det, alle sammen?

• "Ond natur, eller Med Elvis i Mexico" av Javier Marías
  • "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Kjærlighet i Minnesota" av Mathias Haven
  • "Stien med edderkoppredene - roman" av Italo Calvino
  • "Påskekrim 2020 - 15 kriminalnoveller" av Jørn Lier Horst
  • "Alle fuglene synger" av Evie Wyld
  • "Delprøve i språklige ferdigheter" av Alejandro Zambra
  • "Eventyrlig evolusjon - hvorfor fisker klatrer i fosser og flaggermus gir blod" av Hanna Nyborg Støstad
  • "Mange mil før mørket faller" av Jocelyne Saucier
  • "Dunbar" av Edward St. Aubyn