Stillheten

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

En super bowl-søndag i nær framtid skal fem mennesker møtes til middag i en leilighet på Manhattan. En pensjonert fysikkprofessor og hennes mann samt en tidligere elev av henne er på plass. De venter på et par som skal komme med fly fra Paris - en flytur som skal vise seg å bli svært dramatisk. Samtidig slutter plutselig alle teknologiske innretninger å fungere, tv-skjermen er død og mobiltelefonene likeså. Det må ha skjedd en katastrofe, men ingen vet omfanget av den eller hva den egentlig består i. Mens vennene venter, snakker de - om sorte hull og Einsteins relativitetsteori, om Bourbon-merker og amerikansk fotball. Det de egentlig snakker om, er hva det vil si å være menneske.
På utsøkt og gripende vis utforsker Stillheten hva den plutselige faren, usikkerheten og isolasjonen gjør med det moderne mennesket. Don DeLillo, en av de aller største stemmene i amerikansk litteratur, evner med denne boken å si noe akutt om tiden vi lever i nå.

ISBN13 9788205545731

EAN 9788205545731

Omtalt sted New York

BOKOMTALE: Stillheten av Don Delillo. Leseeksemplar fra Gyldendal

Historien starter med Tessa og Jim som er på flytur fra Paris til New York. Jim er veldig opptatt av all den elektroniske informasjonen som står på tv-skjermen; flyturens progresjon, tidspunkt for ankomst, lufttemperatur, hastighet og tidspunkt for ankomst. Tessa sitter for det meste å noterer i en skrivebok. I NY sitter noen andre og venter på disse til en felles middag. Plutselig begynner flyet å riste og alle de teknologiske innretningene slutter å fungere.

Dette var nok ikke helt "min type bok".
Les hele omtalen her

Til andre tider, mer eller mindre normale, er det alltid folk som stirrer på telefonene sine, morgen, middag, kveld, midt på fortauet uten å ense alle som skynder seg forbi, oppslukt, trollbundet, besatt av den bærbare enheten, eller de kommer gående rett mot ham før de plutselig dreier unna, men nå kan de ikke det, alle de digitale junkiene, for telefonene er ute av drift, allting ute, ute, ute av drift.

Verden er alt. Individet ingenting. Forstår vi det, alle sammen?