21 lessons for the 21st century

Jonathan Cape 2018 Heftet

Sapiens showed us where we came from. Homo Deus looked to the future. 21 Lessons for the 21st Century explores the present.

How can we protect ourselves from nuclear war, ecological cataclysms and technological disruptions? What can we do about the epidemic of fake news or the threat of terrorism? What should we teach our children?

Yuval Noah Harari takes us on a thrilling journey through today's most urgent issues. The golden thread running through his exhilarating new book is the challenge of maintaining our collective and individual focus in the face of constant and disorienting change. Are we still capable of understanding the world we have created?

Forlag Jonathan Cape

Språk Engelsk

Sammensmeltningen av informasjonsteknologi og bioteknologi truer de moderne kjerneverdiene frihet og likhet. En løsning på den teknologiske utfordringen må innebære globalt samarbeid. Men nasjonalisme, religion og kultur deler menneskeheten i fiendtlige leirer og gjør det fryktelig vanskelig å samarbeide på et glovalt nivå.

Ett mulig botemiddel mot menneskelig dårskap er en dose ydmykhet. Nasjonale, religiøse og kulturelle spenninger blir verre av den svulstige følelsen av at min nasjon, min religion og min kultur er det viktigste i verden, og derfor bør mine interesser komme foran interessene til noen andre, eller til hele menneskeheten. Hvordan kan vi gjøre nasjoner, religioner og kulturer litt mer realistiske og beskjedne med hensyn til deres sanne plass her i verden?

En felles fiende er den beste katalysatoren for å utforme en felles identitet, og nå har menneskeheten minst tre slike fiender: atomkrig, klimaendring og teknologisk omveltning.

I tidligere tider kunne ikke mennesker koste på seg å være så skjødesløse. De gamle sankerne var alltid årvåkne og oppmerksomme. Når de gikk i skogen og lette etter sopp, fulgte de med på bakken etter tegn til avslørende kuler. De lyttet til den minste bevegelse i gresset i tilfelle en slange lå på lur der. Når de fant en spiselig sopp, spiste de den ytterst oppmerksomt for å skille den fra en giftig slektning. Medlemmer av vår tids overflodssamfunn trenger ikke å være så årvåkne. Vi kan rusle mellom hylleradene på supermarkedet mens vi sender tekstmeldinger, og vi kan kjøpe alle mulige retter som blir nøye overvåket av helsemyndighetene. Men uansett hva vi velger, kan vi ende opp med å spise maten i all hast foran en skjerm mens vi sjekker mail eller ser på TV og knapt legger merke til hvordan maten smaker.

En atombombe er en så åpenlys og umiddelbar trussel at ingen kan ignorere den. Global oppvarming, derimot, er en vagere trussel på lengre sikt. Når langsiktige miljømessige hensyn krever smertelige, kortsiktige ofre, kan følgelig nasjonalister la seg friste til å sette umiddelbare nasjonale interesser først og forsikre seg selv om at de kan tenke på miljøet senere, eller bare overlate det til noen andre. Alternativt kan de ganske enkelt fornekte problemet. Det er ikke tilfeldig at skepsisen til klimaendringene i stor grad har vært rådende for den nasjonalistiske høyresiden. Man ser sjelden sosialister på venstresiden tvitre at "klimakrisen er en kinesisk bløff". Siden det ikke finnes noe nasjonalt svar på problemet med global oppvarming, foretrekker noen nasjonalistiske politikere å tro at problemet ikke eksisterer.

• "Borgerlønn - ideen som endrer spillet" av Ingeborg Eliassen
  • "Jenteloven - feministisk førstehjelp" av Ulrikke Falch
  • "Homo deus - a brief history of tomorrow" av Yuval Noah Harari
  • "Isen - thriller" av John Kåre Raake
  • "Gjør ingen skade - fortellinger om liv, død og hjernekirurgi" av Henry Marsh
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Hva hvis? - seriøse vitenskapelige svar på absurde hypotetiske spørsmål" av Randall Munroe
  • "Dyrenes indre liv - kjærlighet, sorg, omtanke" av Peter Wohlleben
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Vår utrolige hjerne - en nervepirrende fortelling om vår dynamiske og formbare hjerne" av Johan Norberg
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen