21 lessons for the 21st century

Jonathan Cape 2018 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Sapiens showed us where we came from. Homo Deus looked to the future. 21 Lessons for the 21st Century explores the present.

How can we protect ourselves from nuclear war, ecological cataclysms and technological disruptions? What can we do about the epidemic of fake news or the threat of terrorism? What should we teach our children?

Yuval Noah Harari takes us on a thrilling journey through today's most urgent issues. The golden thread running through his exhilarating new book is the challenge of maintaining our collective and individual focus in the face of constant and disorienting change. Are we still capable of understanding the world we have created?

Forlag Jonathan Cape

Språk Engelsk

Ett mulig botemiddel mot menneskelig dårskap er en dose ydmykhet. Nasjonale, religiøse og kulturelle spenninger blir verre av den svulstige følelsen av at min nasjon, min religion og min kultur er det viktigste i verden, og derfor bør mine interesser komme foran interessene til noen andre, eller til hele menneskeheten. Hvordan kan vi gjøre nasjoner, religioner og kulturer litt mer realistiske og beskjedne med hensyn til deres sanne plass her i verden?

Mange kapitalister gjentar stadig mantraet for frie markeder og økonomisk vekst uavhengig av realitetene på bakken. Uansett hvilke fryktelige konsekvenser som kan oppstå på grunn av modernisering, industrialisering og privatisering, avviser sanne kapitalister dem som rene "voksesmerter" og lover at alt vil bli bra etter enda mer vekst.

Sammensmeltningen av informasjonsteknologi og bioteknologi truer de moderne kjerneverdiene frihet og likhet. En løsning på den teknologiske utfordringen må innebære globalt samarbeid. Men nasjonalisme, religion og kultur deler menneskeheten i fiendtlige leirer og gjør det fryktelig vanskelig å samarbeide på et glovalt nivå.

I tidligere tider kunne ikke mennesker koste på seg å være så skjødesløse. De gamle sankerne var alltid årvåkne og oppmerksomme. Når de gikk i skogen og lette etter sopp, fulgte de med på bakken etter tegn til avslørende kuler. De lyttet til den minste bevegelse i gresset i tilfelle en slange lå på lur der. Når de fant en spiselig sopp, spiste de den ytterst oppmerksomt for å skille den fra en giftig slektning. Medlemmer av vår tids overflodssamfunn trenger ikke å være så årvåkne. Vi kan rusle mellom hylleradene på supermarkedet mens vi sender tekstmeldinger, og vi kan kjøpe alle mulige retter som blir nøye overvåket av helsemyndighetene. Men uansett hva vi velger, kan vi ende opp med å spise maten i all hast foran en skjerm mens vi sjekker mail eller ser på TV og knapt legger merke til hvordan maten smaker.

Hver voldelige handling i verden begynner med et voldelig ønske i noens tanker, og det forstyrrer denne personens sinnsro og lykke før det gjøre det samme med andre.