21 tanker for det 21. århundre

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Bazar 2019 Heftet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202619503

EAN 9788202619503

Spennende og tankevekkende.

En klok gammel mann ble spurt om hva han hadde lært om meningen med livet. "Vel," svarte han, "jeg har lært at jeg er her på jorden for å hjelpe andre mennesker. Det jeg ikke har funnet helt ut av ennå, er hvorfor de andre er her".

Ett mulig botemiddel mot menneskelig dårskap er en dose ydmykhet. Nasjonale, religiøse og kulturelle spenninger blir verre av den svulstige følelsen av at min nasjon, min religion og min kultur er det viktigste i verden, og derfor bør mine interesser komme foran interessene til noen andre, eller til hele menneskeheten. Hvordan kan vi gjøre nasjoner, religioner og kulturer litt mer realistiske og beskjedne med hensyn til deres sanne plass her i verden?

Mange kapitalister gjentar stadig mantraet for frie markeder og økonomisk vekst uavhengig av realitetene på bakken. Uansett hvilke fryktelige konsekvenser som kan oppstå på grunn av modernisering, industrialisering og privatisering, avviser sanne kapitalister dem som rene "voksesmerter" og lover at alt vil bli bra etter enda mer vekst.

Hvis du derimot ønsker å bevare en viss kontroll over din egen personlige eksistens og livets fremtid, må du løpe fortere enn algoritmnene, Amazon og myndighetene og bli kjent med deg selv før de gjør det. Hvis du skal klare å løpe fort, bør du ikke ta med deg så mye bagasje. La illusjonene ligge. De er så tunge.

Systemet er bygd opp på en måte som gjør at de som ikke anstrenger seg for å vite, kan fortsette å leve i lykkelig uvitenhet, og de som anstrenger seg, vil finne det svært vanskelig å finne sannheten. Hvordan er det mulig å unngå å stjele når det globale økonomiske systemet utrettelig stjeler på mine vegne uten at jeg er klar over det?

• "Homo deus - en kort historie om i morgen" av Yuval Noah Harari
  • "Tid" av Carlo Rovelli
  • "Homo Deus - A Brief History of Tomorrow" av Yuval Noah Harari
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Geografiens makt - 10 kart som forklarer verden" av Tim Marshall
  • "Verdenshistorie - med fortiden som speil" av Terje Tvedt
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Den sjette utryddelsen - en unaturlig historie" av Elizabeth Kolbert
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Angst - hva er du redd for? Hvorfor er angsten viktig? Hva kan du gjøre med den?" av Peder Kjøs
  • "Per dør" av Per Fugelli